lördag 24 september 2022

Nina Åkerblom Nielsen - Vackert med mening

Nina Åkerblom Nielsen - "Tid" - Kakafon Records 2022

Jag hajar till när jag får se fodralet till Nina Åkerblom Nielsens nya CD. Det är något i hennes blick som liksom påvisar mig att här finns det djup, här finns det någon som verkligen vill säga någonting...! Och jodå, visst har jag rätt...!



Nina är en ny bekantskap för mig och det visar sig att hon är en klassiskt skolad sångerska och kompositör som bl.a. gjort några skivor med engelsk folkmusik från tidigare epoker. Det råder inget tvivel om att hon kan sjunga. Det är sannerligen inga falska toner här, men hon sjunger inte bara för att det ska låta bra, utan hon vill även att vi ska lyssna på vad hon har att säga. Så känns det i alla fall för mig. Just det är mycket viktigt för mig, om jag inte snabbt ska tappa intresset för sång som är så "perfekt" framförd.

Hon har fått sina smällar av livet. Nyligen dog hennes man Peter Hjalmarsson efter några års kamp mot cancer, och han spelar saxofon på några låtar här. Hon har även tidigare förlorat ett barn strax innan födseln. Nu lever hon med två barn i Jönköping och har tydligen lyckats hitta ljusglimtar i tillvaron trots allt. Visst finns det djup i hennes texter, men framför allt så finns det hopp, vardaglig glädje och förundran.

Nina kan inte bara sjunga. Hon spelar även piano, har skrivit alla låtar, samt har arrangerat och producerat. Det är en tydlig folkmusik-inspirerad ljudbild vi får höra, inte minst med tanke på den valda instrumenteringen. Det finns mycket luft i arrangemangen och fokus ligger hela tiden på det instrument som spelar och man låter det ljuda utan att bli stört av en massa bakgrunds-ljud. En mycket fin och medveten produktion rakt igenom...!

"Lätta Steg" och "Septembersång" är redan utgivna som singlar och den 30 september släpps hela det nya albumet "Tid".



Jag vill aldrig bli som ett löv för vinden
Vill ha mål och mening och perspektiv
Men ibland så vill jag dansa med hela livet
Dansa i frihet
- Nina Åkerblom Nielsen


Gillar du folkmusik med tydliga melodier och förbluffande vacker sång som berör med vettiga texter, samt en dynamisk och luftig produktion, då har du här en riktig höjdarskiva...!

För mig blir det nu att kolla upp hennes tidigare utgåvor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar