fredag 16 september 2022

1. Late For The Sky

Tidernas bästa album: Jackson Browne - "Late For The Sky" - låt nr 1

Jag kan inte motstå frestelsen att skriva om alla åtta låtarna på Jackson Brownes mästerverk "Late For The Sky":



Titellåten "Late For The Sky" har jag i perioder ansett vara den bästa låt som gjorts. Jag vet inte hur många gånger jag har berörts av den starka värme denna fantastiska skapelse frambringar.

David Lindley skapade det oemotståndliga gitarrspelet och det är så vackert, så intensivt trots att det är lågmält. Nu för tiden är det Val MacCallum som står för gitarr-spelandet, vilket vi kan njuta av i klippet ovan från Austin City Limits för snart två år sedan.

Gitarristen Mark Zabel är inne på att Lindleys solo är "The Most Beautiful Guitar Solo Ever". Här reder han ut allt om hur Lindley gjorde för att få till det:



Jag tror inte det finns någon låt som bättre skildrar hur en realtion börjat falla sönder. Skräcken att upptäcka att du faktiskt inte känner den du lever med:
Looking hard into your eyes
There was nobody I'd ever known
Such an empty surprise to feel so alone
- Jackson Browne

Sedan reflekterar han över styrkan i att bli berörd och hur vi faktiskt ser det vi vill se:
Now for me some words come easy
But I know that they don't mean that much
Compared with the things that are said when lovers touch
You never knew what I loved in you
I don't know what you loved in me
Maybe the picture of somebody you were hoping I might be
- Jacksopn Browne

Slutligen får Mr Dave själv spela och då väljer jag en mer akustisk version där Jackson och David skapar ett framförande som är absolut briljant. Det sägs att David Lindley aldrig spelar hundra procent lika utan att stunden alltid förändrar något. Varje spelning är således lite unik. Det kan endast en musiker som verkligen "är där" klara av.



"Late For The sky" är så oerhört vacker och samtidigt omtumlande att jag villigt erkänner att jag ofta gråter av välbehag när jag lyssnar på den. Riktigt, riktigt stor musik på alla sätt...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar