söndag 19 mars 2023

Nyansrikt och berörande

Karin Kardia med band - Biografbarens källare, Eskilstuna, 2023-03-18
Det blev en riktigt fin kväll med Karin Kardia och hennes band på Biografbaren i går kväll. Det var både konsert och premiärvisning av videon till "Best I Can Be", den låt jag vid årsskiftet utnämnde till förra årets bästa.

Karins musik är så mycket mer än bara verser och refränger. Varje sång innehåller så många nyanser och olika "instick" att jag vill utropa jubelrop och känner att det här gillar jag verkligen. Jag blir berörd av att allt känns så genomarbetat och ändå så lyser äktheten och en närvarande sprödhet igenom.
Vi fick höra flera nya sånger och det är hög klass rakt igenom och hennes band bidrar med fint och varierat spel. Gitarristen Jimmy Roman spelar delikata slingor och gör sina solon mycket lyhört. Adam Nätt på bas och Irmantas Bockus bakom trummorna ger musiken en stadig och medryckande grund. Andreas Mellqvist sjunger stämmor och spelar fiol och diverse slagverk. Det hela är så mycket mer än en tjej med en kompgrupp...

Vi fick också uppleva ett exotiskt inslag med Fiorella Garibaldi och Daniel Suurna i en slags ljudmeditation. De spelade på ovanliga flöjter och klangskålar som skapade en mystisk och rofylld stämning.

Mitt i allt detta sitter jag och tänker på när Jon Landau en gång i tiden skrev att han sett rockens framtid efter en konsert med Bruce Springsteen. Jag tänkte att alla vi som var där,
i källaren på Biografbaren, vi såg någoting som skulle kumna bli något alldeles extra i svenskt musikliv. Jag vet att det är extremt svårt att "slå igenom" i Sverige, men jag önskar att Karin Kardia ska kunna leva på sitt musikskapande i framtiden. Det förtjänar hon verkligen...!
Jag hoppas att hon snart lägger ut några videos från gårdagen på sin youtube-kanal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar