måndag 15 juli 2019

Nyheter i tidningen

Jag har sedan länge ingen papperstidning dagligen. Jag ser till att få min dos av nyheter på annat sätt. Olästa tidningar stressar mig något oerhört, så jag undviker risken att de ska få påverka mig på så sätt.

Däremot är det trevligt att ibland få grannens tidning när de åker bort. Bara ett fåtal dagar, det klarar jag utan problem... Men i lördags blev jag illamående och upprörd av nyheterna:

Lokalt införs tiggeriförbud och de ska bli tvingade att ansöka om att få tigga, till en kostnad av 250 kronor... Tala om att åtgärda konsekvenserna men inte göra något åt de bakomliggande orsakerna. Åter skäms jag för min kommun. Åter skäms jag för sossarnas agerande. Eskilstuna sägs vara en gammal arbetarstad, men sossarna styr med moderater och snart märker man ingen skillnad på deras politik.

Richard Thompson gjorde 1990 med flera andra artister ett temaalbum om fattigdom och arbete kallat "Hard Cash". Här en talande skildring i "Oh I Swear":



I EU så väljer Sverige att inte rösta för ett kärnvapenförbud, för att det "inte finns majoritet för ett sådant i riksdagen”. Du läste rätt! Mer än hälften av våra folkvalda tror alltså fortfarande att vi kan behöva kärnvapen för att skapa fred...! Kära nån!

Ni som röstat på dessa partier: Är ni verkligen med på detta...? Representerar de era åsikter? Finns det över huvud taget någon orsak att inte försöka få fram ett kärnvapenförbud? Den enda orsak jag kan se är om du har pengaintresse i den smutsiga vapenindustrin... Men det har väl inte hälften av invånarna i Sverige?


War makes war
It won’t bring peace
It just makes more
Without cease
- John Gorka


Vidare läser jag om:
- hur fjärilarna håller på att försvinna då vi torrlägger många våtmarker genom urdikningar och andra åtgärder...

- att vi står fast vid att utvisa människor till Afghanistan. Vi skickar alltså barn och familjer tillbaka till förföljelse, krig och trolig död.

- att vi ska värna fred och välstånd genom ökad handel och större tillväxt...

Mer av det som orsakat problemen...! Mer! Ännu mer! Snabbare! Effektivare!

Nu mår jag så illa att jag lägger ifrån mig tidningen och undrar vad det är för okänsliga och orealistiska typer som röstats fram som våra folkvalda. (Inte alla, det finns undantag, tack och lov...) Tycker inte om att säga det, men ibland undrar jag om folk är korkade. Eller är de lurade...? Bara ett fåtal har stora privata vinster av denna politik. Men alla de andra...?

Dags att tänka om och göra något nu… Varför skjuta upp det...?
John Gorka sjunger ”If Not Now?”:



If not us, not them
If not now, then when?
If not here, nor there
If not this world
Then where?
- John Gorka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar