måndag 31 december 2018

Ett mörkt år fullt med ljus...!


I sit before my only candle
But it's so little light to find my way
Now this story unfolds before my candle
Which is shorter every hour as it reaches for the day
- Jackson Browne


Dags att ta farväl av 2018... Ett år fyllt av miljökatastrofer både på det stora och det lilla planet. Vi vet nu att vår rovdrift av vår miljö börjar slå tillbaka och vi står inför utmaningar och stora förändringar som vi inte längre kan vifta bort.

Time to decide
what kind of world I believe in
The world open wide,
or the world about to stop breathing
- Jackson Browne


Jag envisas att tänka positivt och hoppas därför att nya insikter också kommer att leda till nya ställningstaganden. Det är så att vi kommer att bli tvingade att göra något, så då är det väl lika bra att vara med och styra...?


När det gäller närmiljön har jag lärt mig att det inte finns något alls intresse för annat än att allt ska förefalla klokt och bra, men när det gäller att handla agerar man exakt så som man skulle gjort om man skiter fullständigt i miljön. Jag är besviken och förbannad på Eskilstuna kommun och skäms uppriktigt för att bo och arbeta här. (Tack dock till Vänsterpartiet, samt även vissa personer i Miljöpartiet och Centern, för stöd och uppmuntran!)

Man glömmer bort sin egen vattentäkt, men man gör inget av allt det man kan göra för att åtminstone någorlunda minska skadorna efter sina egna misstag. Det verkar som kommunen ägnar all kraft till att förklara sig oskyldig och oförmögen att uträtta något. Jag kunde aldrig tro att kommunen skulle bi vår främsta motpart och att de skulle förneka alla fakta och använda tystnad och ignorera alla försök till en saklig diskussion. Att svara fyra sidor av fakta, sakliga kommentarer och hänvisningar med två rader är inget annat än oförskämt...!


Bloggen har haft en stor genomslagskraft under året och kom i slutet av juni upp i 100 000 besökare och har nu passerat fler än 114 000 besök. Den 25 februari i år hade jag ofattbara 817 läsare...! Helt obegripligt...!

När det gäller det kulturella har jag känt en kreativitet och både skrivit och skapat bilder, kanske bättre än någonsin. Det är faktiskt så att skapande och närvaro i kulturella möten inspirerar och så kommer det "saker" till mig utan att jag förstår hur... Därtill hjälper det mig
att förstå livets och kärlekens mysterier något bättre...!

Musik kan jag aldrig få för mycket av... Nya upptäckter som Caroline Wickberg och Tracey Browne visar att det finns ännu mer att upptäcka och fascineras av. Gamla förebilder fortsätter att leverera och mina vyer vidgas ständigt... Eliza Gilkyson är typexempel på en engagerad artist som bara fortsätter att göra bra musik med mening:



På det mer personliga planet har jag mött och lärt känna så många fina människor och delat
så mycket fint och blivit berörd på så många sätt. Livet handlar om möten och det vardagliga utbytet av stort och smått.

Därtill har regelbunden yinyoga fått mig att må bättre mot alla odds...

Tack alla, för att ni förgyllt min tillvaro ännu ett år...! Vi kör väl på lite till...?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar