måndag 16 december 2019

Närmare Kanten - En svensk musikal om psykisk ohälsa

"Närmare Kanten" - En musikal av Martin Schaub och Patrick Rydman

Jag är ganska okunnig om musikaler och oftast tämligen ointresserad. Men, en svensk musikal som tar upp psykisk ohälsa och som dessutom innehåller en hel del bra musik, ja, då måste jag givetvis lyssna...

Text och musik är skrivna av Martin Schaub, West of Edens folkrock-guru, och Patrick Rydman, som har förekommit på bloggen tidigare med 'My Quiet Companion' och 'Sawdust and Rust'. Martin har också producerat och det gör han som vanligt mycket bra.

“Närmare kanten”, som hade premiär i februari i år, är ett samarbete mellan Högskolan för Scen och Musik, Stiftelsen "Gyllenkroken" samt Arvsfonden. Studenter från musikalprogrammet och en ensemble från kultur- och aktivitetshuset "Gyllenkroken" är med och spelar och sjunger.

Det finns givetvis, liksom på gamla "concept-skivor" och på teaterstycken på skiva, passager som måste finnas med för handlingens skull, men när det där emellan finns så många riktigt bra sånger så gör det ju inget... Dessutom blir man väldigt nyfiken på att höra hur det ska gå för Jonna och Gabriel, paret som historien är uppbyggd kring.



Den allra starkaste låten heter "Två Ansikten" och sjungs så fint av Ester Hedlund. Det måste vara en av årets starkaste låtar...!

En dokumentärfilm har också producerats och har haft en förvisning för en månad sen.

Det gläder mig att man tar upp detta ämne. Det är fortfarande alltför obekvämt och så mycket hemlighetsmakeri kring något som är så vanligt. Två av mina kanadensiska favoriter, Amelia Curran och Catherine MacLellan, har gjort en stor insats "over there" med att ta och lyfta fram dessa frågor. Men det är en annan historia...


1 kommentar:

  1. Spotify meddelade mig att "Två ansikten" är årets mes spelade låt på mitt konto. :) Så jag tor du har rätt. Oerhört stark låt.

    SvaraRadera