måndag 9 december 2019

John Lennon - 39 år sen igår

Igår var det 39 år sen John Lennon mördades. Det är fortfarande lika overkligt och minst lika obegripligt idag.

Vad hade Beatles varit utan John...? Hur hade musiken utvecklats utan honom...?

För mig var han den överlägset mest intressanta "beatlen". Han stod för djupet, galenskapen och drivkraften. Det må vara så att Paul McCartney såg till att hålla John "kvar på banan" och den som skapade förutsättningar för framgång och på så sätt öppnade nya dörrar. Men John stod för mystiken, intellektet och hade den pondus som ingen annan i bandet verkade ha.

Jag försöker inte vara taskig mot Paul, det är bara det att jag ibland tyckt att han varit lite ointressant och ytlig... George Harrison hade andra kvaliteter och var en väldigt fin människa, tror jag, men bidrog ju bara med ett fåtal låtar. Ringo Starr trummade väl på och gjort så gott han kunde, men än sen...?

John Lennon var för mig visionären, tänkaren och han skapade de mest oförglömliga sångerna. De kommer alltid att finnas kvar...



"Imagine" är förstås bland de finaste och mest hoppfulla låtar som skrivits... Vem annan hade kunnat formulera dessa rader:

Imagine no possessions
I wonder if you can....
- John Lennon


Vem vet vad han hade gjort om han fått leva...? Jag kan se honom sitta och meditera på en yoga-matta och undra vart världen är på väg... Nu får vi i stället göra det åt honom...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar