onsdag 7 augusti 2019

10 år - Husprofeter

Ni som läst min blogg ett tag känner nog igen att jag kallar mina favoriter för "husprofeter"... Jag tycker nämligen inte att vi ska placera våra idoler på en piedestal! För mig är de största hjältarna de som står mitt ibland oss, men som ändå vågar visa sig som sårbara människor och peka ut nya bättre vägar att gå. Därför brukar jag inte kalla dem för idoler eller husgudar, utan benämna dem "husprofeter".

Ni vet säkert att Jackson Browne är en "husprofet" hos mig. En man som är ett föredöme på så många sätt och som ändå inte gör avkall på sina känslor. En man som vågar sticka ut hakan och säga det han tycker är viktigt och som han är övertygad om.

Jag har lyssnat på Jackson Browne sen första skivan släpptes 1972. Det dröjde länge innan någon "riktig" live-skiva officiellt gavs ut. Av någon anledning har en del liveinspelningar bara släppts i Japan och Australien. Tänk så många år jag drömde om att få tag i en riktigt bra live-konsert på något sätt...!

Idag finns det en uppsjö av live-skivor. De allra flesta är gamla radio-konserter i halv-officiella utgivningar i Europa, och sen finns det ju mängder av bootlegs.

En av mina favoritutgivningar är live-inspelningen från WPLJ-radion i New York den 27 september 1972 då David Lindley var med och kompade Jackson.
Det är inte den första gången som de spelade tillsammans, men det kan vara deras andra konsert tillsammans. Jackson har ju tydligt deklarerat att det var när han började spela med David Lindley som hans musik lyfte och han upplevde att det var då det började hända saker. Det kan höras på denna helt underbara inspelning, som sedan 2013 finns utgiven på skiva kallad "Where The Shadows Fall".

Här kan du höra hela skivan, alla 13 låtar, i mycket bra ljudkvalitet:



David Lindleys spel förgyller framträdandet och man kan ana hur de håller på att känna av varandra. Jackson sjunger fortfarande lite nasalt, som han gjorde tidigt i karriären, men jag älskar det tonläget och allt blir så personligt och inspirerat.

"Where The Shadows Fall" innehåller också fem låtar som skulle komma med på Jacksons andra LP, "For Everyman", som gavs ut mer än ett år senare. Tre annars outgivna covers finns med: Den traditionella "Come All Ye Fair & Tender Ladies", samt John David Southers "Jesus in 3/4 Time" och "Out To Sea", den senare tidigare inspelad av Larry Murray, vilken för övrigt var med och såg till att den unge Jackson fick spelningar i Los Angeles. Fem av låtarna från debut-skivan från januari 1972 finns också med i suveräna versioner.

Förutom Jackson Browne har jag flera andra husprofeter: Sandy Denny, Iain Matthews, Bruce Cockburn, Gene Clark, Neil Young och Richard Thompson, för att nämna några...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar