fredag 23 augusti 2019

10 år - Akustiska gitarrsolon

David Lindley och Jackson Browne plockar och improviserar i en tidig live-version av
"Our Lady of the Well". Så otroligt suggestivt:



Tim Renwick, Andy Roberts och Richard Thompson spelar alla akustiska gitarrer på denna otroliga inspelning av Richard Farina's "Morgan The Pirate" på Ian Matthews LP "If You Saw Through My Eyes". Tim Renwick står för båda solona. Tre gitarrfantomer på samma låt.
Milda makter!



Neil Young gör här på "Lost In Space" ett sprudlande solo som fått mig att lyfta tillbaka pickupen gång efter gång:



Ad Vanderveen i en akustisk version av sin Neil Young-inspirerade "Water Under The Bridge": Vanligtvis spelar han den på elgitarr, men här visar han att det går bra även på en akustisk:



Det finns ju också svenska gitarrister som verkligen kan få ett solo att glittra: Mats Klingström och Christer Jonasson både kompar och solar här så enastående vackert:



Det kanske allra vackraste till sist: Peter Green och hans Splinter Group gör en akustisk
version av klassikern "Albatross":



Jag inser nu att jag skulle kunna fortsätta i evighet, så jag stoppar här, väl medveten om
att jag säkert glömt flera gitarrsolon som borde varit med...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar