lördag 1 september 2018

Tillväxt för mig

I dessa valtider så kommer tillväxtdyrkarna alltid fram och talar om ”sanningen”, om hur viktigt det är med tillväxt och hur omöjligt det är att få något att fungera utan den. Den benämns kort och gott ”tillväxten”, trots att det ensidigt handlar om ekonomisk tillväxt…

Om du tillhör dom som tror att vi kan köra fortare och fortare och fortare och bli mer och mer effektiva i all oändlighet, då kanske du ska läsa en saga i stället. De brukar ju på slutet ha någon slags vishet att ta till sig och ingen hävdar att de har den odiskutabla sanningen...

Jag tror att vi måste formulera om begreppet tillväxt på ett nytt sätt!


Det finns säkert någon som avfärdar allt detta som romantiskt dravel... Jag vill dock tro att vi kan nå längre om vi tillsammans beslutar hur vi vill ha det, mycket längre än om pengarnas marknad styr och ställer i en vansinnig fart, där du och jag inte finner någon tillhörighet och inte räcker till i konkurrensen…

Ännu mer av det som orsakat problemet har aldrig löst något hittills i historien, och lär aldrig göra det heller. Alltså är det dags att pröva något annat…!

För sju år sen skrev jag här på bloggen:
Kör man fortare och fortare och tror att man aldrig behöver sluta accelerera, då blir det till slut omöjligt att kontrollera framfarten... Det bara är så, även om marknads-krafterna låtsas som om det inte vore så... Den "heliga" och "odiskutabla" tillväxten kan inte fortsätta i all evighet. Vi står förr eller senare inför en spännande politisk utmaning och ett nödvändigt nytänkande. Jag väljer att se det som en möjlighet!

Runrig får dekorera med en gammal låt som är lika bra idag: "Recovery" från 1981. Det är Rory Macdonald som sjunger och spelar allt utom fiol.

Kanske både vi och naturen kan må bättre om vi bestämmer oss för det... Än finns det stora möjligheter! Rösta så dessa förstärks, inte så de försvagas eller försvinner...!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar