onsdag 26 september 2018

Skolinspektionen - en katastrof?

Nedanstående artikel av Per Acke Orstadius är visserligen från 2010, men så "spot-on" att det är skrämmande. Vad ska vi ha för nytta av en skolinspektion som inte lever som den lär? Skolforskare är överens om att man ska bygga på det positiva, det som fungerar, för att kunna få någon att fortsätta utvecklas. Enbart klander medför i stället hinder för utveckling. Det är ju ganska simpelt att förstå att den som bara får kritik ofta mår dåligt, får sämre självförtroende, tappar motivationen och lär sig att framgång handlar om att få andra att framstå som ännu sämre genom att sänka dom utmed fotknölarna...

När man inte ser till hela människan får man ytliga resultat och det är som att spruta lite färg över rostskador på en gammal bil, så att de inte längre syns. En vacker yta med dolda brister...

En mer genomtänkt ideologi jobbar på längre sikt med varsamhet och ödmjukhet för de individer som ska lära sig något och får dem att utvecklas till ansvarsfulla människor som förstår de krafter som skapar kreativitet och motivation.

När inte Skolinspektionen anammar sådana grundläggande pegagogiska kunskaper, utan ensidigt kritiserar de som jobbar enträget för att få eleverna att utvecklas och växa, och på så sätt nå bättre resultat, då är det illa, mycket illa...!

Läs "Skolinspektionen - en katastrof?" av Per Acke Orstadius !












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar