onsdag 19 september 2018

Möten med eldsjälar

Vilken dag! Jag har sagt det förut, att jag mer och mer tror att möten kanske är det viktigaste här i livet. Möten med eldsjälar som brinner för sina övertygelser, som satsar allt vad de kan på det de tror på och som vill genomföra sina drömmar utan att trampa på någon annan.

I dag träffade jag först Maria Chergui, gruppledare för V i Eskilstuna. En engagerad och ödmjuk kvinna som brinner för frågor som miljön, skolan, jämlikhet och rättvisa för alla, även för de missgynnade i samhället. En kvinna som är beredd att ställa upp för allas rättigheter att bli sedda och respekterade.

Senare var jag och en vän på konstutställning på Wäsby Magasin utanför Torshälla. En kollega och vän, Annelie Lindholm, ställer ut sina akvareller. Jag hittade nya favoriter jag knappt såg förra gången jag var där. Gillar verkligen en del av hennes motivval och tror att hon kommer att utveckla sin egen stil ännu mer. Några exempel på hennes målningar:


Utställningen håller öppet till och med den 29 september, så missa inte...!

När du ändå är där på Wäsby Magasin, unna dig att gå in på "Blommor & Brie" och köp några riktigt delikata ostar. Du är säkert värd något alldeles extra gott! Chatrin Jakobsson har tidigare sålt ostar inne i Eskilstuna, men satsar nu för fullt på sin butik och gör det med en trevlig och personlig inställning. Och vilka ostar...!

Väl hemma lite enkel kvällsmat, och god ost förstås, tillsammans med min själsfrände sen 40 år. Det är en rikedom att ha en vän som man ömsesidigt känner så väl...!

Senare sitter jag här och chattar, delar tankar och upplevelser med en ny själsfrände, tror jag... Också en härlig rikedom!

Jag blir varm om hjärtat när jag tänker på dessa olika möten idag. Personer som gör att jag känner tillhörighet och gemenskap. Livet är inte så tokigt trots allt...

Runrig's "This Day" passar ovanligt bra idag:



We all open morning doors
Go walking out with destiny
All around, familiar faces
Voices ringing out warm and near
They take us to the moment
And the dance that leads us
Bless this day
I say, I pray
We'll take this day
For always
- Calum & Rory Macdonald


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar