lördag 18 augusti 2018

Runrig - för sista gången...


Idag tar skotska Runrig farväl med en stor utomhus-konsert i Stirling efter mer än 45 år. Jag önskar att jag kunde varit där, men hyllar bandet här hemma istället. Här är "Book of Golden Stories" i en akustisk version från 30-års firandet 2003:



De startade med att spela på en skoldans och blev med tiden "världskändisar" där hemma i Skottland, samt i Danmark och Tyskland, men i övrigt förblev de ganska okända. Jag såg dem första gången på Cambridge Folk Festival 1984 och har sedan dess varit en följeslagare. När de förra året meddelade att de skulle lägga av skrev jag:

Runrig har i åratal varit ett ohyggligt bra band, där alla medlemmar bidragit med sitt speciella kunnande: Bröderna Calum och Rory Macdonald skrev låtarna och Rory spelade bas och sjöng fantastisk stämsång, medan Calum spelade diverse slagverk. Bruce Guthro (och tidigare Donnie Munro) stod för sång i världsklass. Malcolm Jones spelade gitarr och stod för arrangemangen. Iain Bayne är en de bästa trummisar jag hört och den senaste keyboardisten Brian Hurren har producerat gruppens sista skiva... En grupp i verklig bemärkelse...!

Här är massvis med gamla bilder till "Searchlight" från 1989:



Nyligen släpptes en samlingsskiva med rariteter och en ny version av "Somewhere", tillsammans med Julie Fowlis, fanns med:



Runrig har gett mig mängder av fantastisk musik och så många låtar som påverkat mig djupt. Låtar som fått mig att både gråta och jubla, alltid med en stark känsla för natur och människor. En av mina absoluta favoriter är "Abhainn An T-Sluaigh (betyder ungefär "Far from the Crowded River")", en låt som har precis allting: Stämningen, harmonierna, budskapet och så de härliga trummorna som skapar mystik i kubik:



Men nu är det dags att ta sig hemåt: "Going Home" för många år sedan, med Donnie Munro vid mikrofonen:



In the distance, day was dawning
Comes to me the early morning
Something tells me that I'm going home

The brand new sun shining bright
From the darkness, fields of light
Something tells me that I'm going home

Going home, when the summer's coming in
And the moonlight on the river, shows me where I've been
- Calum & Rory Macdonald


Samma låt vid 40-års jubileumet, nu med Bruce Guthro som sångare:



Mer Runrig på bloggen:
Runrig del 1: Donnie Munro vid mikrofonen

Runrig del 2: Rory Macdonalds suveräna harmonier

Runrig del 3: Bruce Guthro tar över

Att vakna en majmorgon... - med mina vårbilder!

Runrig tar farväl... - med meddelandet förra året om att de lägger av.

The world changes, we get older
What comes in love must leave in pain
And all the gifts we early treasure
The world takes away

The years we shared
Will find their beating in a heart somewhere
But the traces of our greatest days
Will fade away
- Calum & Rory Macdonald


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar