fredag 30 december 2022

Årets bästa låtar

Jag fortsätter med temat "Det bästa 2022": Här är några låtar som sticker ut lite speciellt:


1. Karin Kardia med band - "Best I Can Be"
- Jag vet att den här låten debuterade redan mot slutet av 2021, men eftersom den var ny för mig 2022 så räknar jag den dit. Karin Kardia, eller Karin Inggårde som hon egentligen heter, imponerade stort på mig när såg henne framträda några gånger under året. Just "Best I Can Be" berör mig fortfarande så att jag blir alldeles varm inuti. Karin sjunger här så makalöst fint och så innerligt att det inte går att beskriva. Ett självklart val till "Årets bästa låt"....!


2. Lisa Miskovsky - "Jag Som Vann"
- En annan tjej med både utstrålning och röst är ju Lisa Miskovsky. Jag har alltid önskat att hon skulle sjunga på svenska och spela in något mer "avskalat". Nu har båda önskningarna infriats på en gång! Mello-sången "Best To Come" har fått en ny svensk text av ingen mindre än Annika Norlin. Den lågmälda inspelningen är precis rätt.


3. Nitty Gritty Dirt Band med Larkin Poe - "I Shall Be Released"
- Bob Carpenter sjunger så känsligt och de båda systrarna Rebecca och Megan Lovell bidrar med ungdomlig glöd och en stark tilltalande glädje. Detta måste vara en av de allra främsta tolkningarna av denna klassiker alla kategorier...! Lyssna också på gitarr-duellen mellan evigt unge Jeff Hanna och Megan Lovell på lap-steel.


4. Watkins Family Hour - "Grief and Praise"
- En av många fantastiska låtar med de sympatiska syskonen Sara och Sean Watkins från deras fina album "Watkins Family Hour Vol 2".


5. Thea Gilmore - "Hey Jealousy"
- Thea Gilmore har återtagit sitt riktiga namn efter en kort utflykt med artistnamnet "Afterlight". I oktober gav hon ut en ny EP kallad "Was" och det är hög klass rakt igenom. Vilken som helst av de fyra låtarna kunde ha valts ut för årets bästa lista, men just nu får det bli "Hey Jealousy". Det är nästan otäckt vad hon berör och självanklagelserna är nästan oanständigt hudnära...

Visst görs det fortfarande musik med både själ och hjärta. Jag tror precis som Lars Winnerbäck att dessa värden är på väg tillbaka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar