tisdag 12 juli 2022

Uppriktigt och känsligt

Cohen-kväll med Mats Klingström & Hasse Larsson - Bio-huset, Mariefred 2022-07-11



Mitt under konserten med Mats Klingström och Hasse Larsson i idylliska Mariefred får jag en stark känsla av att jag är lycklig och har allt jag behöver. Bredvid mig sitter vänner som jag känt i evigheter och de står ännu ut med mig. På scenen står en annan vän och sjunger djupa sånger av Leonard Cohen till ett suveränt samspel på gitarr och kontrabas. I mitt sinne dyker minnesbilder upp och jag lever med i varje sinnesstämning.

Första delen består helt och hållet av Leonard Cohen-tolkningar och de känns både självklara och näst intill självlysande. Det uppstår snart en varm känsla av gemenskap i rummet.

Efter pausen får vi en mer blandad kompott med Mats översättningar av Bob Dylan, JJ Cale och Tom Waits, men även tre av Mats egna låtar. De står sig mycket väl i sällskapet och jag skulle vilja påstå att "Jag kan flyga fastän jag sitter still" och "Sydkorsets Stjärna" är bland de finaste sånger som skrivits i detta land. Så fantastiskt bra är de... Både Cohen och Dylan skulle varit stolta över dem om de hade skrivit dem.

En sån här kväll innehåller så mycket värme och känsla, sådan speglädje och inlevelse att det räcker länge....



PS: Båda klippen är från Kröns Trädgård på Väddö 2018, men visar en bra bild av hur det lät i går kväll i Mariefred.

1 kommentar:

  1. Tack, allra böste Tom! Såroligt att du kom❤️🎶😎

    SvaraRadera