fredag 29 januari 2021

Bäst 2020 del 6: Bästa album nr 1

Nu är det dags att avslöja vad som för mig var förra årets bästa och mest inspirerande skiva:
Artists for Peace and Justice - "Let the Rhythm Lead: Haiti Song Summit Vol. 1"

Här kan du höra hela härligheten:

Låtlista med starttider och de artister som har framträdande roller:
00:01 Lapé, Lanmou - Jenny Lewis, Jonathan Wilson, Sanba Zao
06:15 Love Is Love - Jackson Browne
10:53 Surrender - Paul Beaubrun
14:54 Under The Supermoon - Jenny Lewis, Habib Koité
20:06 Let The Rhythm Lead - Jackson Browne, Raúl Rodriguez
24:48 Goddess At The Wheel - Jonathan Wilson
29:45 Koulandian - Habib Koité
36:50 Saving Grace - Jonathan Russell
41:00 El Viajero - Raúl Rodriguez
47:53 Simbi Dlo - Paul Beaubrun
51:50 I Found Out - Jonathan Russell

Jag citerar från min recension här på bloggen 7 mars 2020:
Musik handlar, liksom livet över huvud taget, om att finna gemenskap och ibland så öppnar sig plötsligt oväntade vyer... Jag har sagt det förut, allt handlar om möten...!

Ibland när musiker samlas och spelar tillsammans infinner sig ett förutsättningslöst givande och det skapas och delas utan att någon riktigt förstår vad det egentligen är som händer...

Jag tror att något sådant hände när skivan "Let the Rhythm Lead: Haiti Song Summit Volume 1" skapades. Jag har under en månad lyssnat flitigt på den och jag har väntat på att den skulle "plana ut", men den fortsätter hela tiden att växa och jag finner nya små läckerheter varje gång. Här finns så mycket rytmer och en sån hejdlös glädje. Den är så sprudlade av liv att det blir helt magiskt...

Det handlar alltså om ett projekt som Jackson Browne satte igång på Haiti 2016 med bl.a. multi-instrumentalisten Jonathan Wilson (som också producerat tillsammans med Jackson), sångerskan Jenny Lewis, Jonathan Russell från "The Head and the Heart", sångaren Paul Beaubrun från Haiti, gitarristen Habib Koité från Mali, medlemmar från den haitiska gruppen Lakou Mizik, samt den spanska flamenco-gitarristen Raúl Rodríguez.

Musiken på albumet sprudlar av glädje, rytmer, gemenskap och en försiktig tillförsikt. Stora ord, men det känns ändå som en underdrift. Det här är så himla bra att jag saknar ord... Det vore fånigt att framhålla någon speciell av de elva låtarna, de är alla så bra och passar så fint ihop.


Bland kommentarerna på YouTube finns följande att läsa:
This project is an absolute masterpiece. Yes, this project is packed from top to bottom with Spiritual goodness. I truly appreciate this effort, I cannot express how much. I will be listening to this many times over the rest of my duration in this existence.

Stora ord, men det räcker ändå inte... Detta är bara så jädrans bra...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar