tisdag 2 februari 2021

Ett år av kallbad...



För ett år sen gav vi oss ut den 1 februari och kallbadade. Eftersom bastun vi lånat blivit uthyrd så blev det egentligen sagt mest på skämt, men jag hakade på, ovetande om vad jag gav mig in på och ännu mer ovetande om att jag skulle falla för det hela och att det skulle bli beroende-framkallande...

Nu har vi gjort det ett helt år, minst en gång i veckan, ofta fler. Så nu har vi alltså badat mer än 100 gånger det senaste året...! I somras var det kanske inte "kallbad", men väl "naturbad" i alla fall. När nu isen lagt sig på sjön fick vi byta ställe, men det gick ju bra det med...

Känslan när man oavsett väder kliver ner i det kalla vattnet och sedan efteråt får belöningen:
- Det ger en oerhörd energikick...!
- Man känner insidan på huden...!
- Man får en känsla av lite trots och äventyrslust, en dos galenskap...!
- En ordentlig frihetskänsla.
- Jag är övertygad om att det stärker immunförsvaret.
- Därtill får man motion och naturupplevelser.

Vad finns det för musik att finna om det här då...? Det var lite svårt, men känslan i Alan Hull's "A Walk In The Sea" är klart närbesläktad:



För en gångs skull i mitt liv är jag allltså trendig...! Det tillhör verkligen inte det vanliga, men någon gång måste väl det vara rätt....

Nätet översvämmas just nu av artiklar och videos om kallbad. Här är några bra sådana:
Kallbad - Nyhetsreportage från 2016.
Naturally in Natural Waters - en övertygande artikel om naturbad.
Vinterbadar - med Therese Zätterqvist.
6 skäl till att vinterbada - med Sandra Svensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar