onsdag 6 januari 2021

Sandy



Sandy Denny skulle blivit 74 idag, men hon blev bara 31... Ändå hann hon lämna större avtryck än de flesta gör under ett helt långt liv.

Sandy Denny var som sångerska, textförfattare och låtskrivare så enastående att det inte finns någon som ens går att jämföra.

Lite av det som jag tidigare skrivit om Sandy här på bloggen:

"Sandy är fortfarande i en klass för sig själv, gnistrande av musikalitet, känsla och inlevelse. Lyriskt instinktivt träffsäker, klarsynt och ödmjuk. Med en röst utöver alla nivåer av gehör och frasering och med en inlevelse och sårbarhet som berör lika mycket än idag, eller kanske ännu mer." (21 april 2012)

"Sandy hade en karisma som kunde smälta isar och förflytta berg. Saknaden av Sandy kommer jag alltid att bära med mig. Det hon lämnade efter sig kommer alltid att vara en källa av glädje och djup, förståelse och förundran." (21 april 2013)

"Jag kan bara minnas att jag en enda gång gråtit då jag lyssnat på en ny skiva. Det var när hennes sista konsert till slut släpptes 1998. Att höra henne sjunga alla dessa älskade låtar live-inspelade blev för mycket för mig, jag bara satt där och fann det så obegripligt att få höra det hela, tårarna strilade ner och jag darrade som ett asplöv av bli berörd, djupt påverkad av alla påträngande känslor." (6 januari 2010)

"Sandy skrev ju oftast låtar med enbart verser och utan refränger, och det kan ju ha gjort hennes konst svår att ta tll sig för ovana öron. Så sägs det... men jag begriper ändå inte hur någon levande varelse inte kan bli berörd in på bara skinnet och ända in i själen av hennes musik..." (11 juli 2015)



Dave Swarbrick skrev den bedårande kärlekssången "White Dress" och Sandy Sjöng den som bara hon kunde. Fairport spelade grymt och känsligt. Någonstans finns kanske inspelningen av hela låten bevarad, kanske hela konserten... Får jag någonsin uppleva att den ser dagens ljus? DET vore något det...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar