torsdag 14 maj 2020

Några gamla T-shirts - del 6: Fairport Convention

Fairport Convention-festivalen, Cropredy, England 1984-08-10+11

Sommaren 1984 cyklade jag med två vänner runt i England och lyckades pricka in både den gamla stora Cambridge Folk Festival och den då ganska nya och kraftigt växande Fairport Convention Cropredy Festival.

I Cambridge såg och upplevde jag
bl.a. Christy Moore, Ralph McTell,
Paul Butterfield Band, John Sebastian, Dave Swarbricks Whippersnapper,
Roy Harper med gästartist Jimmy Page, John Renbourn och Stefan Grossman, Eavesdropper, David Grisman Quintet, samt för första gången de blivande favoriterna Runrig.

Ett par veckor senare var det dags för Cropredy-festivalen i den lilla byn Cropredy, som sedan dess varje år gästas av 20 000 personer. Där såg jag Fairport (med gästerna Trevor Lucas, Richard Thompson, Jerry Donahue och Ralph McTell), Steeleye Span, Dave Swarbricks Whippersnapper (igen), Pyewackett, Allan Taylor, Adrian Legg, Richard Digance, samt en tidig upplaga av Oyster Band.

Den vänliga stämningen var inbjudande, nästan familjär. De enda poliserna jag såg var de två som drack öl i baren tillsammans med alla oss andra.

Du kan läsa mer om byn Cropredy här: Cropredy - en liten by.
Missa inte den underbara trafikskylten vid den gamla vackra bron:

Här är en av de nya låtar Fairport Convention spelade då:



Det var en riktig festival-sommar det...!

Därmed avslutar jag serien om T-shirts för den här gången...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar