fredag 1 maj 2020

Några gamla T-shirts - del 3: Eagles

The Eagles - Gröna Lund, Stockholm, 1977-05-17

Det var fullt med folk på Gröna Lund denna vårkväll. Jag minns att många åhörare satt uppe i träden och jag tror det var 16 000 personer inne på Grönan för att se och höra The Eagles, som några månader innan gett ut sitt mest framgångsrika album, "Hotel California".

Även om jag hade lyssnat på gruppen ända sedan den första skivan gavs ut 1972, så var det här stort och det blev riktigt bra... Man startade med "Hotel California" och man slutade med "Take It Easy". Där emellan fanns både lugna ballader och riktiga rökare. Randy Meisner var fortfarande med i gruppen och hans "Take It To The Limit" satt exakt där den skulle. Joe Walsh's "Turn To Stone" var det ett riktigt drag i och även hans "Rocky Mountain Way" var stentuff.

Men trots allt detta var det helt uppenbart att det nu var Glenn Frey och Don Henley som dominerade och styrde och ställde i bandet. Men det är inget som jag bekymrade mig över eftersom resultatet var så bra...



När jag efteråt skulle köpa en T-shirt fanns bara storlek "small" kvar, och det blev en sådan. Men så liten som den är idag måste den därtill ha krympt...


3 kommentarer:

  1. Meh, var du på den konserten också!?!?!?
    Jag hade gett nästan vad som helst för att ha fått se Randy göra Take it to the limit live under denna tidsperiod. Tyvärr var jag bara 13 då.
    Avundsjuk är bara förnamnet.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du, jag var 21 då, känns också overkligt...!
      4 månader senare lämnade Randy Meisner gruppen och man kunde ana att något inte var bra.Han såg nervös ut och efter
      "Take It to the Limit" pustade han ut....

      Radera
  2. Jo, har läst att han kände stor press för att klara av de höga tonerna just i TITTL. Han har alltid framstått som en fin kille, kanske lite för soft för den där branschen. Han var nog glad att komma ifrån Eagles och främst Glenn Frey.

    SvaraRadera