lördag 2 maj 2020

Inget - men ändå mycket...!


Nu finns det ju inga konserter att gå på... Allt är inställt. Musiker och artister, samt även alla arrangörer, blir strandsatta utan inkomster och sitt levebröd.

Ändå finns det väldigt mycket att titta och lyssna på just nu. På nätet. Det är ju inte samma sak, men klart mycket bättre än ingenting...!

Mängder av favoriter gör konserter på löpande band: Catherine MacLellan, Dougie MacLean, Whitehorse, Taylor Goldsmith/Mandy Moore, Great Lake Swimmers, Neil Young, Norah Jones, samt Mary Chapin Carpenter är bara några utav alla som spelar hemma och streamar ut det till de som vill lyssna. En konsert en gång i veckan, eller en låt då och då... Jag har inte en chans att hänga med bland alla spelningar...



I fredags spelade AFT på Vibble Sessions på P4 Gotland och det var en härlig timme som förde mig tillbaka till förra årets fina konsertupplevelser. De har en ny skiva på gång och vi fick höra flera låtar därifrån, men de bjöd även på ett par favoriter från första plattan. Annika Fehling står för sången och låtarna, samt spelar gitarr. Christer Jonasson får ut alla möjliga delikata ljud ur sina gitarrer och Robert Wahlström lever med i sitt "slagverkande" som både dekorerar och ger spänning åt musiken. Han visar också fin känsla bakom pianot i några låtar. Annika står även för de intressanta reflektionerna mellan sångerna. Själv försöker jag sitta still, men det är helt omöjligt...

"AFT måste vara ett de absolut mest spännande och nyskapande banden just nu...!", står det på bandets hemsida och jag vet att det är så, det är ju jag som skrivit så. "Här finns en rytm, ett "groove", som åtminstone inte jag kan sitta still till, man viftar på fötter och virvlar med på något sätt. Man vävs in i mönster och suggestiva toner och så plötsligt finns den bara där, den där magin som får dig att nästan lyfta från golvet." Jag skulle kunna försöka skriva om det på något annat sätt, men det är just så deras musik tar tag i mig...

Lova mig att du lyssnar på hela konserten! Själv tänker jag göra det många gånger...

Länk:
Annika Fehling Trio - Hemsida där du också kan se vad Annika gör på egen hand.


1 kommentar:

  1. Musiksaknaden är stor, men visst ska vi lyssna flera gånger på AFT.
    info@kimnkultur.se

    SvaraRadera