fredag 8 maj 2020

Några gamla T-shirts - del 4: Jackson Browne

Jackson Browne - Konserthuset, Stockholm 1982-06-28



Detta blev min andra Jackson Browne-konsert och jag tror inte de sålde några T-shirts. Däremot minns jag att det var en sagolik kväll med en fantastisk stämning. Jackson kom, när han nästa gång spelade på Konserthuset 1997, själv ihåg att de hade en riktigt speciell kväll där 1982. Han berättade då också, femton år efter det hände, hur han lovat att fixa en biljett till en tjej han träffat strax innan konserten och så glömde han det...! Han bad ödmjukt om ursäkt och menade att det plågat honom hur han kunde svika sitt löfte så...

Men en riktigt otrolig kväll blev det! En av höjdpunkterna var den nya "Knock On Any Door", som han aldrig spelat in i denna tidiga rockiga version. När han senare på kvällen blev inropad för fjärde gången så fyllde en varm magisk känsla hela lokalen. Frågan är om det hänt någon gång mer i historien att han kommit in fyra gånger för extra-nummer? Jag har frågat på olika forum och ingen har haft någon mer gång i åtanke.

Men, det här skulle ju handla om T-shirts, så när det gäller denna fantastiska konsert hänvisar jag till den fina recension som Håkan Pettersson skrev dagen efter i Nerikes Allehanda. Du kan läsa den här på hans sajt 'Håkans Pop': Då kokade Konserthuset!

T-shirt, ja ... Dagen till ära hade jag på mig en sådan med det klassiska motivet från Jacksons första skiva. Den hade jag, tillsammans med en bunt andra, skickat efter från ett ställe som kallades "Pacific Alliance". De sålde flera olika Jackson-T-shirtar, samt även andra med bl.a. David Lindley, Dan Fogelberg och Grateful Dead. Hela överskottet gick till MUSE-organisationen och kampen mot kärnkraftsindustrin. Så jag slog flera flugor i samma smäll: Fina T-shirts, stöttande av "No Nukes", och ganska billigt var det dessutom.

Alla gånger som jag burit denna T-shirt på olika Jackson Browne-konserter så har det kommit fram någon och undrat var jag fått tag på den... Idag är tyget på ryggen ganska så slitet. Tur att jag köpte flera stycken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar