fredag 10 januari 2020

Årets skivor - Plats 1: "Fyra Sånger"

Christer Jonasson - "Fyra Sånger" 2019


Den här EP:n av och med Christer Jonasson har spelats gång på gång under snart ett års tid och jag hittar fortfarande nya finurliga gitarrpartier och fyndiga textrader. Fyra sånger som alla har sin egen charm, sin närvarande känsla och sina angelägna iakttagelser. Det är ju bara en EP och knappt 20 minuter med musik, men det kunde knappast vara mer innehållsrika minuter.

Christer är min vän och vi har under året även gjort en låt tillsammans, men det hindrar inte mig från att utse "Fyra Sånger" till årets bästa skiva, för i mina öron är det helt enkelt så...



Från min recension den 10 mars 2019 här på bloggen:
Christer Jonasson är en riktigt expressiv gitarrist med en egen ton och ett anslag som alltid berör. När han därtill skriver egna sånger blir han som allra bäst. Jag lyssnar gång på gång
och hittar hela tiden nya nyanser och fyndiga formuleringar.

Nya EP:n innehåller kort och gott fyra sånger med en närvaro och känsla som tränger sig in under huden. "Komma Till Mig" slår an tonen och känns så positiv trots allt runt omkring oss som försöker få oss att misströsta.




"El Paso" har jag ju hört förut med FJK och den är en typisk Christer-sång, angelägen och medryckande.



"Vad Jag Behöver" påminner lite om Ulf Lundell med alla reflektioner som staplas efter varann. Det är bara det att så här bra har den gode Lundell inte själv fått till det på åratal.

Avslutande "Othem" får mig att ödmjukt känna värme och en försiktig tillit. Trots allt...




"Fyra Sånger" kommer nog aldrig att blekna... Christers lite spruckna röst kommer så nära och alla sångerna känns så självklara. Enda invändningen skulle väl i så fall vara att jag vet att Christer har fler låtar som är lika bra och som kunde gjort det hela till en fantastisk fullängds-skiva. Men det hade väl nästan varit för bra, det här räcker mer än väl.

Jag blir upprymd och glad över så här bra låtar och jag önskar inget mer, behöver inget mer.


1 kommentar:

  1. Nu har jag fått veta att Anders Ljung spelade allt utom gitarrerna,
    spelade in, mixade och kom med många bra idéer. Så en eloge till honom för det...!

    SvaraRadera