onsdag 30 januari 2019

Unikt samarbete

Mikael Ramel & Klas Qvist - "I Huvet På Varann", 2019 Paraply Records

Det var mycket länge sedan Mikael Ramel gav ut något nytt, men efter att ha spelat mer de senaste åren kunde man ju hoppas att det snart skulle bli något nytt. Under namnet "Mikael Ramel Band Till Dej" har man spelat de gamla låtarna och bandet med Kenny Håkansson, Göran Lagerberg, Mats Öberg och Benna Sörman är ju inte fy skam.

Klas Qvist har gett ut tre skivor under namnet 'Citizen K', fyndigt skapad 70-tals-pop med ett tilltalande sound. Jag kan ibland tycka att det blivit något anonymt och att något saknats för att det skulle bli mer än bra och ambitiöst.

Den andra albumet med Qvist, en dubbel med titeln "Second Thoughts" skickades till Mikael Ramel, som lyssnade två gånger på raken, föll pladask och kände att det lät lite som hans egen musik. Han gillade det så mycket att han ville översätta/tolka och sjunga in låtarna på svenska.

Här har vi nu ett något kortat album med Mikaels sång och nya texter på svenska, samt därtill en ny mix med bland annat gitarr av Kenny Håkansson.

Det låtar verkligen som Mikael Ramel till hundra procent och det är bara att konstatera att en av årets bästa skivor på svenska redan har anlänt...

Lyssna här på Spotify:



En "baklänges"-inspelning av några röster i stiligt arrangemang på "Mygg och Spa", likaså på "Waps and Cars" på Qvists album, låter otroligt likt min favorit Scott Merritt på hans "Storybook Shoes", men jag antar att bara blivit så av en slump p.g.a. baklängesfenomenet. Den finns på Scott Merritts "Seroious Interference" (en briljant titel...!), en skiva jag tror både Ramel och Qvist skulle gilla skarpt.


1 kommentar:

  1. Dagen efter jag skrev denna recension och några dagar efter releasepartyt i Stockholm uppdagas det att Klas Qvist oväntat trätt fram som rasist och ultrabrun. Jag är chockad och besviken...

    Jag lider med Peter Holmstedt på hans skivbolag och Mikael Ramel, som båda står för något helt annat. Peter för allt jobb och alla pengar han lagt ner. Mikael som gjort skivcomeback efter många år och lyft fram och hyllat hans musik.

    Jag finner inga ord...

    SvaraRadera