söndag 5 oktober 2014

Elin Ruth med pondus och känsla

Elin Ruth (Sigvardsson) - Kulturhuset Royal, Eskilstuna 2014-10-04

Jag spelar ofta Elin Sigvardssons första skiva från 2003. "Where To Start" har en positiv charm som piggar upp och "Paper Cup Words" klassar jag som bland de bästa låtar som gjorts i Sverige. De kommande skivorna var ganska bra, men sen tappade jag intresset. En vän har uppmuntrat mig att lyssna på hennes nya skiva och drog med mig på konserten på Royal i Nyfors i Eskilstuna. Vilken tur! Det blev en riktig höjdarkväll...!

Jag kan kortfattat konstatera:
- Vilket band hon har...! Allt sitter verkligen perfekt och det finns en luftig blueskänsla över det kvalitativa kompet.
- Elin har en pondus och är så uttrycksfull att det är omöjligt att inte sugas med i 'gunget'.
- Elin sjunger verkligen bra...! Både när hon 'klösar i' och när det blir mer finstämt. Här hör man tydligt hur hon har utvecklats som sångare.
- Vilka låtar hon gjort...! Måste säga att det finns inte en enda halvintressant låt, det är hög klass trots stor variation och olika stilar.

Jag vet inte hur man ska kategorisera hennes nya låtar: Soul? Blues? Rhythm'n'blues? Gospel? Om man lägger till rock och singer/songwriter och mixar ihop det, kanske det blir vad det är? Hur som helst spelar det ingen roll när det blir så här bra!


Publiken var inte sen att visa sin uppskattning och Elin verkade nästan överväldigad av det fina mottagandet och ett leende spred sig allt oftare över hennes ansikte framåt kvällen.

Som sagt, det blev en höjdarkväll och det framstår allt tydligare hur begåvad Elin Ruth är och hur hon kanske äntligen hittat sitt rätta uttryck. Fast "Paper Cup Words" är fortfarande bäst och den fick vi inte höra...

Eskilstuna-tjejen Tove Wikström inledde och hon har verkligen en imponerande röst med djup och kraft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar