söndag 16 januari 2022

Fler starka låtar 2021

Här kommer sista delen om de bästa utgivningarna förra året. Glöm då inte bort dessa som jag presenterade redan dagen innan nyårsaftonen: Årets bästa låtar:
1. Thea Gilmore - "Bad Moon Rising (Zombie Version)"
2. Murray McLauchlan - "A Thomson Day (for Tom Thomson)"
3. Jackson Browne - "Until Justice Is Real"

Här är några fler starka låtar från 2021:

Årets "Mitt i prick": Råttkungen - "Låt mig va!"

- Suverän låt om allt man blir påtvingad. Från albumet "Tre År Senare". Fyndiga texter med skarp iakttagelseförmåga och mycket varierade arrangemang. Man blir glad och pigg trots mycket frustration i texternas budskap.

Årets Jackson Browne-tolkning: Mick Hanly "Before The Deluge"

- Irländaren Mick Hanly gör här, med assistans av Eoghan O'Neill på bas och Dave Keary på pedal steel, en lysande version av Jackson Browne's "Before The Deluge".

Årets Återbruk: Sarah Jarosz - "I Still Haven't Found What I'm Looking For"
- En ny version av U2's gamla dunderhit...? Jo, minsann, Sarah Jarosz fixar det mesta och mer därtill. En sällsynt begåvad tjej...!

Årets Comeback: del Amitri - "All Hail Blind Love" från nya skivan "Fatal Mistakes"

- Comeback av del Amitri och skottarna låter fortfarande lika bra. Justin Currie har en stämma som sticker ut och som alltid låter angelägen.

Årets "Jag lever och kan ännu": Neil Young med Crazy Horse - "Song of the Seasons"

- Neil kan fortfarande göra musik som berör... Det är inte ofta han får till det helt och hållet nu för tiden, men ibland så...

Årets Winnerbäck: Lars Winnerbäck - "Jag Väntar Här"

- "Jag väntar här" visar att Winnerbäck fortfarande kan skriva suveräna låtar. Det behöver vi mer än någonsin...!

Jag kunde nog räkna upp fler sånger som utmärkte sig förra året, men nöjer mig här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar