torsdag 30 december 2021

Årets bästa låtar

Jag sitter här och letar efter låtar och skivor för att utse årets bästa. Men det är inte många jag kommer på... Jag vet inte om det beror på att jag lyssnat mest på gamla favoriter, eller om det kommit ovanligt lite ny musik som verkligen har påverkat mig. Kanske båda saker har inverkat. Hur som helst är det lättare att välja ju färre man kommer på...

Här är i alla fall årets tre bästa låtar:

1. Thea Gilmore - "Bad Moon Rising (Zombie Version)"

En riktigt gammal låt som Thea dessutom har spelat in tidigare på albumet "Loft Music" 2013. Men den här nya versionen av John Fogerty's sång är ju så himla bra och passar så ypperligt i dessa Corona-tider.

2. Murray McLauchlan - "A Thomson Day (for Tom Thomson)"

Min gamla följeslagare Murray McLauchlan har gjort sin första skiva med nytt material på tio år. Det är lågmälda och eftertänksamma låtar som han bjuder på, men det är verkligen angelägna tankar och erfarenheter rakt igenom. Kunde ha valt nästan vilken som helst av sångerna, men det får bli den fina naturskildringen i "A Thomson Day".

Det som visas får mig att tänka på den natur som snart inte finns kvar mer... Svea Skog håller lokalt nu på igen att avverka Hedlandets naturreservat. Inte ens där får skogen vara kvar... Katastrof...!

3. Jackson Browne - "Until Justice Is Real"

Från mästarens nya album "Downhill From Everywhere". En låt om att bry sig, trots att tiden så snabbt passerar. Snyggt inspelad med Rolling Stones-riff och effektfullt utnyttjande av tjejerna i kören. En av de bästa rockigare låtar Jackson Browne spelat in...

I nästa vecka återkommer jag med de bästa skivorna som gavs ut 2021.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar