lördag 22 januari 2022

Michael Chapman RIP



Den mångsidige gitarristen Michael Chapman dog den 10 september förra året, fick jag nyligen vetskap om. Han blev 80 år. Jag såg honom på anrika The Marquee Club i London 1977. Innan honom spelade Krysia Kocjan, en ung skotsk sångerska med en fantastisk röst. Hon stod där i ett hörn, sjöng och kompade sig själv på gitarr. Hon verkade lite blyg och de flesta pratade utan att lyssna på henne. Jag återkommer i nästa inlägg med lite mer om Krysia.

När Michael Chapman med litet kompband intog scenen utstrålade han en helt annan pondus och hanterade publiken som en domptör. Det märktes tydligt att han stortrivdes där på scenen och då lyssnade man helt enkelt. Han spelade dessutom gitarr snitsigt och varierat och det blev en fin kväll där i trängseln och cigarrettröken.



Jag inskaffade senare några skivor med honom och "The Man Who Hated Mornings" hade inte bara en fyndig titel, utan det var en LP som jag ofta lyssnade på. Hans skivor var nästan alltid en blandning av allt möjligt, men i sina bästa stunder var han rysligt bra.

Här är hans kanske allra bästa låt, "Babe", en gammal sång han vred och vände på tills det blev en nästan helt ny låt. Lesley Duncan sjunger duett med Michael och det blir riktigt gripande.
Videon innehåller dessutom en del riktigt fina konstverk.



Han återvände senare i karriären mer till den akustiska gitarren och sjöng allt mindre. Men lira gitarr det kunde han verkligen.

På Chapmans innehållsrika hemsida finns längst ner på "musik-fliken" två mp3-låtar som man gratis kan ladda hem. Missa inte...!

Jag avslutar med en liveinspelning från 1975. Suggestivt är bara förnamnet...!



Vila i frid, Michael Chapman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar