söndag 7 februari 2021

Att återuppleva gamla minnen...

Ibland undrar man ju hur bra det egentligen var, de där kvällarna med konserter som sköljde över en med energi, glädje och känsla. Det är alltid med viss oro jag lyssnar igen om dessa framträdanden plötsligt dyker upp i en inspelad video- eller ljudupptagning.

För snart 24 år sen uoplevde jag en av mitt livs bästa konserter
på KB i Malmö, då jag såg min husprofet Jackson Browne och min favoritmusikant David Lindley spela tillsammans för andra kvällen på raken. (Jag
hade även sett dem i Stockholm dagen före).
För några veckor sen dök det mycket oväntat upp en kvalitativ bootleg-inspelning att ladda ner från nätet med denna konsert.

I 24 år har jag önskat att det skulle finnas en inspelning från denna magiska kväll... Och insett att det nog inte fanns någon... Plötsligt ser jag den på listan över inspelningar och jag tror knappt det är sant... Och...? Jo, det var verkligen en fantastisk spelning och någon har lyckats bevara detta och efter 24 år får jag återuppleva en av mitt livs lyckligaste kvällar. Livet känns stort då...!

Här kan du läsa min recension över konserten i Malmö och om mitt första möte med Jackson Browne: En magisk kväll i Malmö 1997.

Idag fick jag en notis på Facebook om att Wagabond Ways releaseparty från snart 7 år sedan, på Big Ben i Stockholm, nu till stor del fanns upplagt på You Tube:



Tyvärr är det inte hela konserten, de flesta låtar är ofullständiga. Men det är väldigt bra ändå.

Dagen efter konserten skrev jag så här på bloggen:
Jag önskar att alla någon gång i livet skulle få uppleva en sån här kväll med ärlig och okonstlad musik...! Där varenda kotte i publiken på något sätt gungar med i musiken. Där man vågar riskera att spela fel utan att det gör någonting. Där man spontant skämtar rått och hjärtligt mellan låtarna. Där grabbarna på scenen får uppmärksamhet och respons. Där det är en sån här uppsluppen stämning. Efteråt myllrar både artister och publik omkring, det pratas och vänslas och signeras skivor. Jag tror de flesta lever helt i nuet. Bättre än så här blir knappast
en kväll...!


Här kan du läsa hela texten: Releaseparty med Vagabond Ways och 125 andra.

Ibland är det riktigt fint att återuppleva sina minnen. Verkligen...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar