fredag 19 februari 2021

Final i "På Spåret"



Det är inte mycket jag ser på TV nu för tiden... Lite nyheter, en del reportage och så fotboll förstås... Men "På Spåret" är ju ett trevligt program om man anstränger sig att inte reta sig på Kristian Luuks ständiga gormande och behov av att framhäva sig själv. Men Fredrik Lindström väger ju upp det hela med sin coola attityd och sympatiska humor.

Det förvånar mig hur många av de intellektuella och annars så allmänbildade gästerna verkar ha minimala kunskaper om musik. Jag menar, att inte känna till vilka grupper Neil Young varit med i, eller att aldrig ha hört "Take It Easy" med Eagles... Antar att det handlar om ointresse...
Det är tur att de övriga frågorna håller lite högre nivå. Däremot ska väl erkännas att de små instuckna melodisnuttarna ofta kan vara lite svåra att identifiera.

De flesta av musikgästerna brukar inte heller lämna några djupare spår. Men i de tre avslutande finalprogrammen har vi fått höra Johanna och Klara Söderberg i First Aid Kit bidra på en nivå långt över de normalt halvtråkiga artisterna och framfört fina tolkningar av bl.a. "The Rose" och "Sånt Är Livet". Synd att de inte även fick sjunga Freda's "I en annan del av världen". Inte för att Zara Larsson gjorde det dåligt, men det hade klart varit så mycket bättre med systrarnas harmonier...

Freda' med Uno Svenningsson tillhör de grupper som jag ofta känt att jag borde gilla mer än vad jag faktiskt gör, men Uno har en förmåga att krångla till arrangemangen så att hans röst inte får den framträdande roll som den förtjänar. Det hindrar ju inte att han skapat en av de främsta låtarna som gjorts i Sverige: "Erika" är verkligen en helgjuten sång på alla sätt:



Den skulle jag vilja höra med First Aid Kit...! DET hade verkligen varit något...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar