lördag 29 februari 2020

Country med T Bone Burnett

T Bone Burnett har även gjort ett par country-skivor, åtminstone till större delen, och de är nog de utgåvor med T Bone som jag lyssnat mest på...

Hans röst kommer verkligen till sin rätt i det akustiska formatet med dobro och akustisk gitarr. Sen så rensar han bort all jolmighet och sötma med utmärkt spel och starka kompositioner som ofta är raka motsatsen till det mer kommersiella Nashville-stuket.

1986 kom den självbetitlade "T Bone Burnett". "River of Love", som jag hade här på bloggen på Alla Hjärtans Dag, inleder denna starka samling låtar. En annan pärla är "Shake Yourself Loose", skriven till en vän som funderar på självmord:



"I Remember" må ha lite av countryns sentimentalitet, men vilken innerlig tillbakablick på en gammal kärlek...!



Även "No Love At All", med Billy Swan som gästartist (om du minns honom), känns fräsch i all sin enkelhet:



1992 kom mästerverket "The Criminal Under My Own Hat". Varenda låt är helt suverän...! Inledande "Over You" har jag spelat oändligt många gånger och den fascinerar fortfarande:



Det rör sig mest om läckra akustiska sånger, men tre spår bryter av med stökigt elektriskt groove, som i titellåten:



Avslutande "Kill Switch" vet jag inte vad den handlar om, kanske en slags klagovisa över våldet i en orolig tid...?



Nästa gång så tittar jag lite mer på T Bone Burnett som inflytelserik producent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar