fredag 7 februari 2020

Ola Magnell - några fler sånger...

Det är ju smått omöjligt att välja sånger ur Ola Magnells digra katalog. Här finns den unge rebellen som tycker till om det mesta, den kluvne tvivlaren i medelåldern och den mer ödmjukt reflekterande äldre mannen. Så många oförglömliga sånger som inte fick plats i gårdagens hyllning. Så, här är några till....

Jag lyssnade mycket på Ola på 80-talet och den här dansade jag runt till i studentrummet i Linköping och vrålade med i refrängen. Den är kanske ännu mer sann idag:



När du står utan stöd
I en stad som är död
och inte ens vet hur du mår
När det finns framgång
Men inte nån kärlek att få

När du inte får frid
Fast du borde ha tid
Att vila och vårda ett sår
Är det Gud som är fjär
Och du som är där
För att lära dej gå

På egna ben, på egna ben
Vinden sliter och slår
och man måste bli stark där man står
På egna ben, på egna ben
Vad du än går för
Blir vänskapen svår för
Nu är det vargarnas vår
- Ola Magnell


"Små, små ord av kärlek" tror jag inte blev inspelad på skiva, men vilken enorm frustration
över dagens samhälle:



Åt helvete med handlingar som mest av allt är prat
och dom som sätter press med ultimatum och diktat
Åt helvete med mig när jag fastnat i mitt hat
mot dom vars enda kärlek stavas pengar
och som inte ser nån vinst med gröna ängar
- Ola Magnell


Jag avslutar med den eftertänksamma "Aftonpsalm" från sista skivan "Rolös":



Solen rodnar i nordväst
Se dej om, du jordens gäst
invid almen som till sist
börjat falla kvist för kvist
Gråt och glädje glimtar till
som ett solregn i april
Att vi lever, att vi dör
kan vi knappast lastas för
- Ola Magnell


1 kommentar: