onsdag 12 februari 2020

Relationsfilosofi via melankoliska sånger

Melissa Horn med band - Lokomotivet, Eskilstuna 2020-02-12


Bandet börjar spela och snart kommer Melissa in på scenen och sjunger "Sång från ett kalas". Det är ödsligt, orden nästan angriper och det är så rörande. Troligen konsertens höjdpunkt på direkten. Vilken start på kvällen...!



Och jag känner mig ensam ofta
Men så har det väl alltid vart, men
Det är något sorgligt med att vika lakan själv
Och att inte få säga godnatt
- Melissa Horn


Vi får därefter höra större delen av hennes senaste skiva, "Konstgjord Andning", som vuxit och nu framstår som en av hennes bästa, samt ett urval av hennes mesta kända sånger från de fem föregående skivorna.

Mellan låtarna berättar Melissa ibland lite extra om hur de kom till, om hur sorgliga sångerna är och att de ska ha kul i kväll ändå... Det är givetvis oerhört starkt att lämna ut sina tankar och funderingar så rakt av, vare sig det nu är självupplevt eller inte. Men det berör...! Någonting får oss att lyssna noga och det är säkert många som blivit hjälpta i sin frustration efter ett sprucket förhållande genom att sätta på en skiva med Melissa Horn.

Trots att hela högtalarsystemet tydligen kraschade vid soundchecken, så låter det bra och man kan tydligt höra Melissas sång. Bandet är tajt och de varierar kompet ganska mycket inom de ramar som ändå finns. Trummorna är effektivt tydliga och förstärker sångernas stämningsläge. Allra bäst är det när det är som mest avskalat och det finns med en ödslig tystnad som en stark komponent. Ibland tycker jag att de två klaviaturspelande musikerna tar och fyller ut ljudbilden lite för mycket. När soundet blir mer avskalat så uppstår en dramatisk ödslighet som passar Melissas musik så oerhört bra.

En annan sång som imponerade stort var "Om jag aldrig hade mött dig hade jag varit lycklig nu", här i en inspelning från 2018:



Det är någonting i din blick
Jag vet inte vart jag har den
Om du gav mig en chans, en sista gång
Skulle jag inte ta den
- Melissa Horn


Det finns mycket bitterhet i Melissa Horns texter. Samt en hel del ensamhet och frustration... Men också mycket ömhet:

Jag måste gå nu
Dom andra väntar på mig
Jag ville väl bara säga
att jag saknar dig
- Melissa Horn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar