torsdag 21 december 2017

"Won't Be Home For Christmas"

Jag har länge varit smått allergisk mot julskivor: Tråkigt och undermåligt. Sliskigt och ofta irriterande sött. Att få uppleva att Bob Dylan gett ut en julskiva, det kunde jag gott varit utan. Jag tror att det många gånger är är ett tecken på en dalande karriär när julskivan kommer...

Detta medför ju inte att det inte finns bra jullåtar, mina Spotify-listor "Xmas" och "Xmas2" håller hög klass... Du hittar länk till dem i högerspalten.

När det gäller julskivor måste jag nämna Thea Gilmore's "Strange Communion" från 2009. Ett levande bevis på att jul-skivor kan vara ruskigt bra...

Nu finns det en annorlunda jul-skiva till, "Won't Be Home For Christmas", utgiven av Paraply Records och Peter Holmstedts "Hemifrån".

Här rör det sig om en alternativ samling eftertänksamma julsånger med mycket brättande texter och en annan infallsvinkel än köphysterin och glättigheten... Jag får mot slutet känslan av en gammal svartvit långfilm med små vita snöflingor...

Du kan lyssna på hela samlingen på Spotify.

Några av mina favoriter utkristalliseras först efter flera lyssningar, vilket ju ofta är ett tydligt kvalitetstecken: Elliott Murphy ge en tillbalablick över sin ungdoms jular. Kenny White, Jude Johnstone och Janni Littlewhite skildrar talande ensamheten under julen. Kaurna Cronin ger ett litet sympatiskt vardagsporträtt.

Men samlingens höjdpunkt blir nog Paul Kamm's "Where Are You Going Tonight". Stämningsfullt och lågmält. En riktig pärla!

Detta är knappast en skiva du sätter på i bakgrunden för att skapa julstämning, utan mer som en eftertänksam alternativ skildring av julen, vilket måste vara tämligen unikt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar