fredag 29 december 2023

Årets bästa låtar

Så var det dags för årets bästa låtar: De sånger som har gett mig djup och glädje, de låtar som fått mig att förtstå livet lite bättre.

1 Eliza Gilkyson - "World Keeps on Singing"
Vad vore världen utan musik...? En positiv sång med framtidstro.. Just vad vi behöver i dessa tider...!

2 Christer Jonasson Tolv - "Nu viskar vinden"
Det finns låtar som du vet direkt att det här blir en vän för livet... Det är enkelt, men likväl fundamentalt. Det är känsligt, men ändå självklart. Det är skört. samtidigt som det visar en jordnära styrka. Det är så himla bra...!

3 Sarah Jarosz - "Columbus & 89th"
Drömskt, vackert, utforskande... Så suggestivt och så helande...! Sarah gav mig årets bästa konsert i Manchester i somras. Nya albumet som kommer i januari kan bli hur bra som helst...


4 Natalie Merchant - "Eye of the Storm"
Jag glömde Natalies fina skiva igår när jag skrev om årets skivor. Jag kompenserar med en av de bästa låtarna idag. Natalie berör som alltid...


5 Bruce Cockburn - "Colin Went Down To The Water"
Bruce Cockburn's musik går numera ganska långsamt fram, men den är så fullproppad med vettiga reflektioner i musikalisk skrud att det fascinerar desto mer. Här är fridfullheten hudnära och alldeles kännbar.

Fler bra låtar:

Lazy Afternoon "The Blind One"
Sprudlande gotländsk folkrock som man blir glad av. Kolla också upp förra årets album "Just As Poor As Before"...!


Beatles - "Now And Then"
Årets mest omskrivna låt. Visst är det otroligt att denna singel kunde bli av. Jag är oerhörd imponerad av hur dagens teknik kan lyfta fram Johns sång från en gammmal enkel kassett-inspelning. Låten i sig är inte nån av Johns bästa och känns lite ofärdig i mina öron. Trevligt, absolut, men varför begära mer av en demo som nog inte var menad för mer...


Thea Gilmore - "The Chance"
Jag älskar Thea Gilmore. Nya självbetitlade albumet är mycket ambitiöst och utlämnande. Men det kommer att ta tid att lyssna in sig helt. "The Chance" är briljant.


Karin Kardia - "Best I Can Be"
Den låt jag vid förra årsskiftet utnämnde till 2022:s bästa. Den får vara med i år igen eftersom Karin till slut spelade in hela sången i en ny version med ovanstående video till... Kan bara säga: Ruskigt bra!

Two of Us - "Bellows Bay"
Rolf Hammarlund sjunger om den by där han bott i mer än 40 år, samma by jag bott i 32 år... Därtill bor jag i samma hus där han bodde de första 10 åren. Till sin hjälp har han Christer Palmquist. Det är svårt att vara neutral när man lyssnar på något man varit berörd av så länge. Men, det här är riktigt bra och harmonierna påminnner lite om Magna Carta. Det är beröm av högsta klass i min värld. Bilderna som Rolf och Agneta Carlsson tagit förstärker intrycket.

Vad finns mer att säga om musiken under 2023...?

Bästa konserter: Sarah Jarosz i Manchester och Ice Quartet på Skebopuben.

RIP: Alldeles för många har lämnat oss för gott: David Lindley, Jeff Young, Bruce Guthro, David Crosby, Shane McGowan, Randy Meisner, Lee Clayton, Gordon Lightfoot samt för några dagar sedan Magnus Lind....

1 kommentar: