måndag 18 december 2023

Advent del 16: Peter Gabriel

Jag lyssnade mycket på Genesis då Peter Gabriel var sångare, men senare tappade jag mer och mer intresset för gruppens musik. Av Peter Gabriels solo-skivor uppskattar jag fortfarande den första självbetitlade och framför allt "So", som bl.a. innehåller mycket starka "Mercy Street", "Red Rain" och den oerhört vackra "In Your Eyes". Hans insats att öka intresset för och sprida världsmusik via sitt eget skivbolag kan inte heller underskattas.

Jag såg och hörde honom i oktober 1977 då han spelade på Konserthuset i Stockholm. Det var första gången jag såg någon använda sladdlösa mikrofoner och jag minns att han gick ut och sjöng i gångarna bland publiken.


Peter Gabriel - Konserthuset, Stockholm 1977


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar