lördag 2 september 2023

Sarah Jarosz - Den bästa konserten...?

Sarah Jarosz med band - Band on the Wall, Manchester 2023-08-17
Tro mig, jag har varit på många bra konserter. Men jag vet inte om jag tror på mig själv när jag tänker att det här var kanske den allra bästa...!

Sarah är underbarnet som vid 12 års ålder jammade på sin mandolin med David Grisman och Ricky Skaggs. När hon skivdebuterade vid 18 års ålder hade hon därtill lärt sig spela även gitarr, banjo och oktave-mandolin. Att hon dessutom sjunger mycket bra och är en galant låtskrivare gör ju det hela ännu mer märkvärdigt...

Nu, 32 år gammal, har hon sex högt värderade solo-skivor utgivna och är därtill med i den progressiva folk-trion "I'm With Her" tillsammans med Sara Watkins och Aoife O'Donovan.



Innan konserten började så byggdes mina förväntningar på och jag började tro att det kunde bli en alldeles speciell kväll. Redan i de första tonerna slog det mig: Vilket sound...! Vilket ljud...! Det sitter ju helt otroligt...!

Hon omger sig med helt suveräna musiker: Mike Robinson dekorerar fram makalöst delikata toner på sin elgitarr. Dave Speranza på bas samt John Fatum på trummor får båda utrymme att bidra till helheten och Sarah själv börjar ibland spela så att man häpnar. Det blir ju faktiskt en ganska rockig kväll på något sätt...


Det är såååå bra och när man gör en vidunderlig version av "Pay It No Mind" redan som tredle låt så känner jag mig så lycklig. Sedan följde låt efter låt som alla var lika bra framförda. Vi fick även höra några nya låtar, bland annat den här:



När hon innan pausen körde Patty Loveless "Timber, I'm Falling In Love" dansade jag nästan fram på moln och ville skrika högt ut att jag älskar Sarah...!



Varje ton fylldes av känsla, musikalitet, närvaro, inspiration, glädje och kärlek. Ovationerna från publiken var storartade och både de på scenen och de stående nedanför kommer säkerligen att minnas denna kväll. Jag kommer det definitivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar