söndag 24 september 2023

Winnerbäcks nya...

Lars Winnerbäck - "Neutronstjärnan" 2023

En gång i tiden fick jag med några månaders mellanrum långa brev från en nära vän. De var fyllda med tankar om det lilla och det stora, om kärlekstrubbel och det eviga sökandet.

Det är ungefär så jag känner det när Winnerbäck kommer med en ny skiva. En rapport om vad som hänt sen sist, om hur allt omkring utvecklats och invecklats. Tack vare att han uttrycker sig ganska vagt är det lätt att se det som ett personligt brev till just mig.

När nya "Neutronstjärnan" ska spelas för första gången är jag lite orolig. Det beror ju på hur mycket Jocke Berg och Martin Sköld från Kent fått bidra med genom sin produktion och sitt sound. Det visar sig att de närmat sig Winnerbäck med både respekt och måttlighet. Visst är det syntmattor och konstgjorda ljud, som ibland känns främmande och något onödiga. Det sägs att skivan vinner för varje lyssning. men ännu låter väldigt många låtar fortfarande lite väl lika varann. Jag vet inte om jag redan hört låten eller var jag var då jag fick pausa av någon anledning.

Texterna handlar om den lilla människan i tillvaron, om åldrande och tillbakablickar. Däremot väldigt lite om kärleken och de stora känslorna. Även här irrar jag omkring och vet inte vilken låt det är.

Några sånger sticker ut: "Singeln "Nåt som verkligen är bra" är precis vad titeln antyder. Här funkar även Jocke Bergs stämma alldeles utmärkt.

När gitarren äntligen dyker upp i början på sjätte låten, "Vad gör det om hundra år", känns det som en befrielse. Det visar sig också kanske vara skivans bästa låt. Jag älskar strofen "Jag ser sämre nu, men längre än förut". Avslutningen med "Gärna lite mer", titellåten och "Vår tid" är också riktigt starka.

De flesta recensenterna försöker överrösta varandra om hur bra skivan är. Typiskt...! Är det nu dags att skriva upp denne omtyckte tidsskildrare igen...? Det spelar ju i och för sig mindre roll, Winnerbäck levererar än och han sjunger bättre än på länge. Om hur bra det sen då är, det får väl tiden utvisa...

Jag kan inte med den bästa viljan i världen utnämna "Neutronstjärnan" till någon av hans bästa skivor, men så länge den gode Lars kommer med något som verkligen uppfattas så här ärligt och angeläget så tänker jag att det är mycket välkommet och som en gåva till oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar