söndag 1 januari 2023

Nyårslöften eller något annat...?



Ett nytt år och jag tänker på hur snabbt tiden går och på alla dessa projekt jag vill hinna med... Nyårslöften är väl inte direkt min grej, så det får bli något mer vidsynt. Något som känns lite mer positivt...!

Jag hittade den här texten som jag skrev i augusti 2021, då jag var klar med att städa upp efter min brors bortgång. Jag tycker faktiskt mycket om den här texten och jag skulle nog ändå inte kunna säga det bättre idag, så det får bli en repris:

Nu kan jag återvända till mitt vanliga liv. Lite klokare och ännu mer övertygad om hur viktigt det är att välja rätt här i livet. Vi möter varje dag massvis med små valsituationer där vi kan styra upp vår tid här på jorden till något lite bättre. Ta vara på varje tillfälle du kan styra åt rätt håll och låt framför allt bli att styra ner i diket. Ibland så förefaller det lockande och kanske den enklaste lösningen, men efteråt blir det ju då svårare att ta sig upp igen. Timglaset töms allt fortare för oss alla och snart är det för sent...

Jag vill se mer av det där enkla, det som barn ständigt väljer rent instinktivt, det som gör mig lite mer mottaglig för nya möten. För möten är just vad livet handlar om... Nya möten och nya upptåg. Att bli lite mer busig och att varje dag göra något som jag verkligen vill göra. Att inte skjuta upp det mer, utan sätta fart direkt... Då kanske vi får fler möjligheter att uppleva allt det där lilla extra som gör livet så oerhört värdefullt:

Den där tryggheten du upplever när du från din balkong ser hur naturen sakta vaknar en tidig morgon... Den där blicken när du delar någon insikt med en närstående vän... Just den där outtalade förståelsen och gemenskapen som du ibland är så bergsäker på... Den där känslan när hjärtat ditt tar ett litet skutt av välbehag... Det där leendet när du får någon att rodna... Den där ärliga kramen från ett litet barn... Den där lilla vindpusten i håret... Den där något oväntade beröringen som gör att du studsar till... Värmen då du hör ny musik som invaderar och berikar ditt sinne... Den där känslan av frihet när du mitt i vintern har kallbadat och står där helt naken och låter den friska luften torka dig...

Helt enkelt när du utmanar både livet och dig själv... Att på så sätt ta till vara varje dag du får. Här och nu...
- ArT augusti 2021


Eller med andra ord: Att aldrig tappa bort kraften att försöka välja rätt, att vilja gott och att vara beredd att kämpa för den övertygelsen... Det låter ju lite uppblåst, men egentligen är det att hålla sig till det enkla, det naturliga, det som borde vara självklart...



Jag vet inte mycket om William Tyler, men han skapar oerhört suggestiv musik. "Our Lady of the Desert" förmedlar just den stämning jag sökte och passar därför perfekt just nu.

Gott Nytt År...!

1 kommentar:

  1. Tänkvärda tankar att påminna sig om
    Tack

    SvaraRadera