lördag 21 januari 2023

David Crosby RIP



David Crosby blev 81 år. En bragd med tanke på hur han levde... En godhjärtad man som tog ut svängarna, men alltid höll sig trogen sina ideal. En enastående röst och en exceptionell förmåga att arrangera röster.

Det var tänkt att Crosby skulle producera Jackson Brownes första skiva, men han fick inte tid, så till slut blev det gjort utan honom. Han var också en av inspiratörerna till "For Everyman",
en av de som skulle segla iväg från den här världen till något bättre, på värsta hippie-manér. Crosby sjöng även många gånger med Jackson, bl.a. på "Lives In The Balance" och "All Good Things". På den senare verkligen så näst intill gudomligt fint...

Crosbys tid i The Byrds var fylld med konflikter mellan honom och Roger McGuinn. Roger var min store idol, så jag förstod väl inte Crosby då och till slut fick han sparken och ersattes på fodralet till nästa skiva, "The Notorious Byrd Brothers", med en bild på en åsna. Men Crosby var hjärnan bakom återföreningsskivan 1973 och han producerade detta mästerverk som bara jag och Lollo Asplund tycktes uppskatta. På "Joni Mitchells "For Free" sjöng Crosby så fint som bara han kunde göra. En makalös tolkning.

Crosby var engagerad politiskt och jag vet att Neil Young berättat att Crosby grät i studion när de spelade in "Ohio", som sedan släpptes direkt på singel.

Ibland skrev Crosby fantastiska låtar, men utan att vara elak så går faktiskt många alldeles för långsamt för mig, och jag som älskar när det går långsamt... Det säger väl en del om hur sakta det ofta gick...

En låt som går väldigt sakta, men som jag älskar är "Compass" från CSNY:s skiva "American Dream" 1988. En uppgörelse med sig själv om att välja rätt. En riktigt, riktigt stor låt...!

Det är sorgligt att David Crosby var ovän med både Graham Nash och Neil Young när han nu kilar vidare... Men ändå lite typiskt för denne egensinnade man...



But like a compass seeking north
There lives in me a still, sure, spirit part
Clouds of doubt are cut asunder
By the lightning and the thunder
Shining from the compass of my heart
- David Crosby


Vila i frid, David...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar