tisdag 7 december 2021

Del 9: "Tunnel Av Doft"

En av de finaste kärlekssånger jag vet... del 9:
Anders Forsslund - "Tunnel Av Doft"


I en tunnel av doft från syrener
Når mina läppar din hals
Vi har långt min vän till varandra
Men avståndet känns inte alls
- Anders Forsslund


Anders Forsslund (Mascots, Fria Proteatern, FJK och flertalet andra konstellationer) släppte för några månader sedan sin andra solo-CD, kallad "Slavisk Dans". Jag blev direkt så glad att "Tunnel Av Doft" fanns med, för den har varit en favorit sen jag för flera år sedan hörde FJK spela den på någon konsert.

Den nya skivan innehåller därtill fler av Anders snitsiga låtar, ofta med en finurlig tanke som oväntat dyker upp på slutet. "Bussen" är full av sådana iakttagelser och är en annan favorit som jag också hört flera gånger med FJK. Avslutningsvis finns en fin översättning av Jimmy Webb's "Wichita Lineman", som på svenska blivit "Kommunens Linjeman".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar