fredag 24 december 2021

Del 24: "Bless The Broken Road"

En av de finaste kärlekssånger jag vet... del 24:
Nitty Gritty Dirt Band - "Bless The Broken Road"


I set out on a narrow way many years ago
Hoping I would find true love along the broken road
But I got lost a time or two
Wiped my brow and kept pushing through
I couldn't see how every sign pointed straight to you
- Jeff Hanna, Bobby Boyd, Marcus Hummon


Så var det då julafton och min adventskalender har nått sitt slut. Det finns många fantastiska kärlekssånger kvar på min lista, men nu får det räcka för den här gången...

Jag avslutar med att Bob Carpenter får sjunga "Bless The Broken Road" från Nitty Gritty Dirt Bands underskattade "Acoustic"-album. Han har även med en snarlik version på sin solo-skiva “The Sun, The Moon and The Stars”. Betydligt mer känd är Rascal Flatts cover på låten, en i mina öron mycket mindre intressant version. Det är underligt att alla tror det är Rascal Flatts egen sång, ungefär som alla tror att Rod Stewart har skrivit "Sailin'". Men så är det i den kommersiella musikvärlden: Det är den som råkar ha flytet (och därtill ofta en massa pengar) som blir mest uppmärksammad. Det är sällan den som skrev eller först framförde sången.

Men nu ska jag vara snäll så att tomten kommer om några timmar...

Sen ska jag ta det lugnt några dagar med släkt och vänner innan jag funderar mer över vilka skivor som jag tyckte var bäst förra året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar