fredag 6 augusti 2021

Fotbollens tjusning



De svenska fotbollsdamerna missade guldet i OS. Grymt...! Det kan tyckas att det var orättvist. Det kan förefalla att ett lag som inte gör ett enda spel-mål i varken semifinal eler final inte ska vinna guldmedaljer. Men, jo, det är ju just det som är fotbollens tjusning...!. Flest mål vinner oavsett allt annat...

Jag har nämligen, i min näst intill obefintliga fotbollskarriär som spelare, vunnit en turnerng där finalen var den mest ensidiga match historien skådat. Vi vann med 1-0, men vi hade inte ett enda skott på mål och var bara över på motståndarnas planhalva en enda gång. Vårt segermål var ett motlägg som deras målvakt sköt på vår anfallare, om man nu kan säga att vi hade en sådan.

När jag slutade gymnasiet anordnades det nämligen en liten fotbollscup för avgångsklasserna, "Marmer Cup", uppkallad efter vår rektor på Rinmansskolan i Eskilstuna. Fyra klasser anmälde sig och matcherna spelades på anrika Tunavallens B-plan. Min klass vann vår semi-final med uddamålet och vår parallellklass vann sin med 7-0, om jag minns rätt. Deras lag bestod enbart av aktiva fotbollsspelare med fotbollsskor, medan vi var glada amatörer i gymnastikskor...

De var givetvis skyhöga favoriter, men vi vann på långbollen som Björn, vår anfallare, inte hann i fatt. Deras måvakt sköt sen ut bollen som träffade Björn i ryggen och rullade i mål... Resten av matchen låg vi framför mål i en halvcirkel, som på handbollsvis, och försvarade oss. Vi sköt bort bollen så fort det gick. Vår duktige målvakt, som egentligen stod i mål i handboll, tog allt... Så, vi vann...!

Vår gymnastiklärare Ado Pops, pappa till nu välkände TV-profilen André Pops, delade ut priset, ett bordtennisracket till var och en i laget.

Ingen kan ta ifrån mig det faktum att jag vunnit en final i fotboll...! Det var ju inte rättvist, men än sen....? Det är ju den enda möjligheten ett "sämre" lag har att kunna vinna. Annars kunde alla matcher avgöras efter nån slags rankning. Och det vore ju inget kul alls.

Så, GRATTIS till Kanada... Ni försvarade er så gott ni kunde, kämpade hejdlöst och vann. Det är ofta små marginaler och tillfälligheter som avgör...



Min son Johan ritade denna bild när han var 11 år. En alldeles förträfflig teckning som verkligen visar fotbollens alla olika känslor: Se hur bollen på något sätt till slut passerar mållinjen och uppgivenheten i målvaktens blick när han förgäves försöker nå bolluslingen. Se på kaoset där de andra spelarna ligger utslagna och inte kunde förhindra det hela. Samt glädjen och styrkan hos målskytten. För visst är fotboll känslor...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar