tisdag 6 april 2021

Linda Ronstadt

Linda är country-tjejen som satte ihop ett kompband som senare blev The Eagles. Själv gjorde hon en dunderkarriär med en sällsynt pipa som hade både sensuellt djup och ett enormt klös. Det sägs att hon medvetet styrde sin karriär och noga valde vilka låtar hon skulle sjunga. Även hennes producent Peter Asher, som själv varit pop-idol på 60-talet i Peter & Gordon och haft en hit med "World Without Love", hade nog en hel del inflytande.

Och så var hon snygg som bara den... Ovanligt charmerande snygg. Och sexig. Ögon som man kunde fastna i... Titta på den här tidiga intervjun och det är enkelt att fatta att vi föll för henne:



Jag föll mest för hennes sensuella sida, där hon kunde framtvinga tårar hos den allra hårdaste lyssnaren och hon övertygade mig gång efter gång om hur hopplös kärleken kunde vara...

Linda fortsatte även senare att styra och utmanade genom att undersöka musik av många olika typer: Country, rock, pop, folkmusik, operettter och jazz, inget var omöjligt för henne att ta sig an. Hon är fortfarande en av de genom tiderna bäst säljande och största artisterna i USA, men övriga världen visade mer svalt intresse. Hon tvingades ge upp sjungandet när hon utvecklade Parkinsons sjukdom för drygt tio år sedan.

Hon är kusin till David Lindley och hon producerade "Very Greasy", en av hans bästa skivor med kompgruppen El Rayo-X.

Linda Ronstadts mångsidighet märks inte så mycket när jag väljer mina favoriter. Då fokuserar jag på det sensuella och det här är en samling sånger som än idag berör mig:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar