onsdag 3 mars 2021

Ny bok av Christine Hellqvist - och den är gratis...!

För mer än 10 år sen skrev Christine Hellqvist en bok som fick titeln "Om kärleken till livet på en vidunderlig planet". En bok med positiva tankar och en stark tilltro till våra möjligheter att ta itu med det vi ställt till med. I april 2011 skrev jag så här om boken:

"Om kärleken till livet på en vidunderlig planet" innehåller så mycket tänkvärt och så många kloka ord att den räcker länge. Trots att Christine skriver mycket om "tunga" ämnen som hur vi lever, hur vi förstör miljön, om kärlek och förståelse människor emellan, om kreativitet, och om vi verkligen behöver denna ständiga tillväxt, så ger hennes ord så mycket hopp och tillit att jag blir stärkt i min övertygelse att vi människor kan vända utvecklingen till något bättre".

För ett par månader sedan släppte hon ett slags fortsättning kallat "Jordeliv", med undertiteln "Helig vrede och varsamma visioner".

Hon tar oss med på en resa i landet där vi lever, ställer frågor och drar egna slutsatser via kloka tankar och ett varsamt sätt att se på alla de problem
vi har ställt till med. Det kan låta tungt, men Christines goda omdöme och humana livssyn fokuserar hela tiden på möjligheter och förmedlar en övertygad tro på att vi faktiskt kan åstadkomma förändringar. Det slår mig då jag läser, att i ett klokare samhälle vore de flesta av hennes förslag en självklarhet. Jag känner värme och får energi av hennes sätt att förmedla sina tankar och sin envisa övertygelse om att det måste
ske förändringar.

Är du intresserad av hur vi lever våra liv utan att ta hänsyn till hur det påverkar naturen, om hur vi måste ta större ansvar för våra kommande generationers framtid, då har du en riktig guldgruva här. Därtill är boken full av härliga bilder som Christine fotat och som passar utmärkt till texterna i dessa 29 kapitel.

Boken kommer inte att tryckas i pappersupplaga, men du kan ladda ner den helt gratis som pdf-fil här: Christine Hellqvists hemsida.

Om du inte har gjort det tidigare så kan du på samma sida helt utan kostnad även ladda hem den nu slutsålda "Om kärleken till livet på en vidunderlig planet".

På Christines hemsida finns också hennes blogg, där hon tidigare pblicerat ett kapitel åt gången ur "Jordeliv". Där finns också mycket annat läsvärt, om livet, musiken och kärleken till träden. Jag tror det var där jag hittade dessa kloka ord:

Livet blir värt att leva när vi ser och accepterar varandra,
möter värme när vi speglar oss i andras ögon.
Så är det bara.
Så enkelt.
- Christine Hellqvist


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar