onsdag 23 december 2020

Dag 23 - Three Little Birds

Jag måste ju göra Kate Rusby full rättvisa: Det är ju inte bara jul-musik... Hon har gjort en av årets bättre skivor med sitt 17:e solo-album, "Hand Me Down". Då har jag inte räknat med genombrottet 1995 med duo-skivan tillsammans med Kathryn Roberts, fortfarande en absolut briljant skiva.

Kate Rusby har en härlig stämma och hon envisas att sjunga på sin Yorkshire-dialekt. Tack och lov...! Musiken har på senare år blivit lite mer "vanlig", men det är bara en marginell skillnad, så fort som hon börjar sjunga så låter hon bara som sig själv.



Hon har skapat sin egen profil och man kan väl säga att man vet vad man får, men varför inte...? Det är alltid kvalitet rakt igenom och mycket välgjord musik.

Ibland låter det ganska likt hennes tidigare utgåvor. Det är väl min enda invändning. Jag skulle vilja att hon lite oftare "tände till", som på 2016 års "Life In A Paper Boat". Jag tycker hon är som allra bäst när hon blir lite mer personlig, och det har ökat på senare år...

För vem kan motstå t.ex. "Don't Go Away" från förra årets "Philosophers, Poets and Kings":



1 kommentar:

  1. Min yngste son kommer att idiot-förklara mig...

    "Don't Go Away" har visat sig vara en låt som Noel Gallagher skrivit och som Oasis spelade in 1997.

    SvaraRadera