torsdag 9 juli 2020

Eric, åttiotalet och musikens kraft

På åttiotalet pluggade jag i Linköping från 1982 till 1986 och det var en omvälvande tid. Mycket hände i livet och en hel del krånglade. Det kändes som åren där mestadels bestod av starka känslor, kärleksbekymmer och tillkortakommanden. Möten som berörde. Innehållsrika år med mängder av viktiga upptäckter. Vilsenhet och sökande...

Hade det inte funnits musik att dyka ner i, så hade jag nog blivit helt tokig. Det fanns några låtar som var ständiga följeslagare under denna tid. Låtar som förklarade allt och livet kändes spännande igen. Två artister som jag hörde spela live på Ryds Herrgård var Eric Andersen och Richard Thompson. De bidrog med några låtar som förändrade mitt liv.



Eric Andersen's "I Shall Go Unbounded" från samlingsutgåvan "The Best Songs" blev som en slags signaturmelodi för mig och den svek mig aldrig. Den beskrev allt för mig och jag hämtade styrka och mod från den.

You do what you have to do
Right or wrong, weak or strong
And if you see you at the crossroads
I'll remember you before passing on
For I would only like to know you
That is all and nothing more
But I will go unbounded
Standing outside of your door
- Eric Andersen


Idag lyssnar jag fortfarande på den då och då. Samma känslor och en enorm värme sprider sig inombords. Musik kan vara helt magisk. Musik kan förklara vardagen för dig. Musik kan visa dig annorlunda förhållningssätt. Musik kan rädda liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar