lördag 18 juli 2020

En nördig samlare...

En berättelse till från min Linköpingstid på 80-talet:



Sandy Denny spelade 1972 in ett par låtar, skrivna av Peter Elford och Don Fraser, till filmen "Pass of Arms". Dessa var länge "the holy grail" för alla Sandy Denny-samlare, fullständigt omöjliga att få tag på...

Ulf Gruvberg, i det utomordentliga programmet "Trender och Traditioner" varje måndagskväll, lyckades få tag på en svajig kassettkopia och spelade upp "Here In Silence".

Jag satt där med stora öron, helt förstummad... Detta var dramatik, känsla och melankoli i en nästan övermäktig dos...

Jag tog tåget hem till Eskilstuna för att få en bättre inspelning vid reprissändningen, lånade brorsans tuner och spelade in det svajande underverket. Bättre ett svajande mirakel än inget alls...!

Idag finns givetvis denna fantastiska sång utgiven i normal kvalitet. Det tog några år och jag trodde länge att det aldrig skulle hända.

De inledande tonerna på oboe, Sandys otroligt känsliga stämma, det dramatiska arrangemanget och de förtvivlade textraderna griper än idag tag om min själ och kramar ur varenda droppe...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar