tisdag 26 februari 2019

Magnus Lindberg - Vila i frid



För ungefär en månad sedan gick Magnus Lindberg till doktorn för att han hade ont i ryggen... Det visade sig att han hade hela kroppen full med cancer...

Magnus var en gyllene särart i svenskt musikliv med sina kantiga sånger och hesa röst. Det kändes som han alltid var 100 procent ärlig och som om han sjöng direkt ur sin egen dagbok.

Jag minns när han spelade akustiskt i sin hemstad Eskilstuna en regnig sommarkväll för många år sen. Han satt där hukande under presenningen tillsammans med publiken och det blev en sagolik kväll med den något oberäknelige Magnus. Några år senare hörde jag honom med band i Torshälla och det var också väldans bra. Man kan väl säga att jag upptäckte honom ganska sent, men ordentligt...

2006 släppte han en egen solo-skiva, "Jag Är Inte Ensam", i begränsad upplaga, inspelad live på Big Ben i Stockholm. Den har jag lyssnat mycket och ofta på. Så innerligt och känsligt med en nerv och känsla det slår gnistor om...

"Vita Lögner och Svarta Ballader", med tolkningar av bl.a. Dan Andersson och Nils Ferlin gavs ut 2010 tillsammans med Basse Wickman. Ett små-ösigt sätt att närma sig de gamla mästarna.

Sedan var det tyst tills Magnus förra året gav ut "Skörd", en oerhört stark utgåva. Jag har nu upptäckt att jag glömde den då jag sammanfattade förra årets bästa skivor. Helt obegripligt egentligen, med tanke på att jag spelade den nästan varje dag under en hel månad...

"Skörd" är en djup och ambitiös skiva som varenda svensk, med något som helst intresse för svenska singer/songwriters, borde höra och älska. En av förra årets bästa skivor rent allmänt och även en av Magnus bästa. Det hörs att Kjell Andersson och Dag Lundquist har varit drivande i studion och verkligen ville att det skulle bli riktigt bra. Det blev det verkligen!
"När Sekunderna Försvinner" och "I Alla Mina Drömmar" inleder starkt och hela skivan är en stark upplevelse med sådan nerv att man häpnar... "Vem?" träffar hänsynslöst extra i kväll efter beskedet om Magnus bortgång för några timmar sedan.

Magnus Lindberg lämnar en mycket stort tomrum efter sig... Det är tur att vi har hans låtar att trösta oss med...!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar