fredag 8 februari 2019

En öppen dagbok...

Angelina Pavanelli - Ölkultur, Eskilstuna 2019-02-08



Angelina Pavanelli är en 22-årig tjej från Eskilstuna, som redan gett ut en singel och en EP. Båda finns på Spotify. Under "Folk och Kultur"-dagarna i Eskilstuna spelade hon i kväll på Ölkultur i Eskilstuna. Vi fick höra en bunt tämligen nya sånger på sång och klaviatur.

Angelina sade i mellansnacket något om att hon undrat varför man visar sin öppna dagbok på det här sättet. Jag tror att hennes fyndiga formuleringar i ord är hennes kanske starkaste sida. Det förefaller som inget är för privat för att skriva om, här finns både kloka, modiga och naiva tankar i en porlande ström. Hon sjunger dessutom riktigt bra med en personlig klang och spelar klaviaturer på ett snyggt sätt. Jag blev lite förvånad över kompet, då jag trodde hon mest och helst spelade gitarr.

Det är alltid lite krävande att höra flera nya låtar i rad och jag tror hon skulle vunnit på att växla mellan gitarr och keyboard. Det är väl det enda man kan anmärka på: Lite större variation hade gjort det hela lite mer omväxlande och lättare att ta till sig. Låtarna på Spotify visar hur lite mer arrangemang kan lyfta hennes kompositioner och öka intensiteten.

Men helhetsintrycket är en begåvad och känslig tjej som verkligen har något att berätta och jag kommer flera gånger att tänka på Annika Norlin. Bättre betyg finns knappast...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar